De inhuldiging op 18 november 2021 van het Smart Village Lab op Green Energy Park in Zellik is nog maar het begin van iets groots. “Vanaf nu zal het heel snel gaan met de ontwikkeling van het researchpark tot een volwaardig, state-of-the-art hightech bedrijven- en onderzoekscentrum. Uniek in Vlaanderen, uniek in Europa.” Managing director Jimmy Van Moer is enthousiast en legt de lat hoger dan NASA.

Jimmy van Moer:

Green Energy Park focust zich op vier domeinen: energie en mobiliteit, medische innovatie en biotechnologie. In een eerste bouwfase zal er via een publiek-private samenwerking 45.000m²aan nieuwe gebouwen gerealiseerd worden. Al in 2022 worden de eerste twee van de drie nieuwe gebouwen opgeleverd: een datacenter (verticaal, CO2-neutraal, voor onder meer de huisvesting van de servers van het UZBrussel en de VUB) en een industrieel labo en innovatiecentrum. In 2024 wordt het ‘Alfa-gebouw’ opgeleverd, een multifunctioneel gebouw van 30.000m² waar bedrijven en onderzoekers samen kunnen werken en kennis kunnen delen.”

 

Showroom van de Vlaamse innovatie

“Green Energy Park heeft samen met de universiteit, Flux50, Fluvius, de Provincie Vlaams-Brabant, het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap, EFRO en Interreg geïnvesteerd in het Smart Village Lab. Dat is letterlijk een dorp geworden, om er onderzoeksprojecten te kunnen huisvesten die werken rond energie en mobiliteit, met onder meer onderzoek naar slimme meters, laadpalen en zonnepanelen. Het dorp kostte drie miljoen, er woont niemand, maar er staan wel huizen. Hier kunnen we producten tot in de laatste fase testen voordat ze ingezet worden in de economie. En dat laatste is nu net wat de Vlaamse overheid voor ogen heeft: dat het door hen gefinancierde onderzoek in economische zin kan gaan opbrengen. Samen met de Vlaamse overheid maken we van het Researchpark 'de showroom van de Vlaamse innovatie'. Green Energy Park wil dan ook de brug vormen tussen de kennis in Vlaanderen en de economie.”

Verder dan NASA - uniek in Europa

"Het Technology Readiness Level (TRL) 1 tot 9 is een gekend traject in onderzoekskringen. Het TRL werd ooit door de NASA ontwikkeld. TRL 1 was daarbij: we gaan naar de maan, TRL 9: we zijn op de maan. Vandaag is het een norm in de onderzoekswereld die bepaalt in welke fase van ontwikkeling een product zit. Vanaf fase 5 en 6 heeft de onderzoeker facilitaire steun nodig. Vanaf dan wordt Green Energy Park interessant voor een onderzoeker. En al helemaal bij fase 7 en 8: de proeftuin en het living lab. Plaatsen waar bedrijven en onderzoekers hun product kunnen testen in een reële casus."

"Dit bestond in Vlaanderen nog niet, zelfs binnen Europa zijn er weinig plaatsen die ruimte bieden om te experimenteren. Voor een ziekenhuis is het bijvoorbeeld moeilijk om te kunnen experimenteren in een operatiezaal als die voortdurend is volgeboekt voor patiënten. De norm stopt op TRL 9, maar Green Energy Park gaat verder. Veel bedrijven doen aan innovatie maar hun kennis geraakt intern niet verdeeld. Green Energy Park kan voor opleidingen zorgen, dat is fase TRL 10. TRL 11 zet de proeftuinen in om architecten en studiebureaus op te leiden, zodat ze de innovatie kunnen inzetten in hun projecten. TRL 12 is een opleidingscentrum voor de eindgebruikers zodat de chirurg de nieuwe zaal niet leert kennen met de patiënt op tafel. TRL 13 ten slotte is innovatie aanleren bij de jongeren en een leven lang leren ondersteunen. En zo is de cirkel rond, want het zijn de mensen uit de praktijk die weer nieuwe ideeën leveren voor nieuw onderzoek. Zo ontstond ook het businessmodel van Green Energy Park; een bierkaartje met de cirkel van TRL 1 tot 13.”

Lees verder onder de afbeelding.

VUB_GreenEnergyPark_TRL.jpg

Kom praten

"De vier domeinen (energie, mobiliteit, medische innovatie en biotechnologie) bepalen in welke en wat voor soort gebouwen en labo’s we gaan investeren. Zolang het past binnen de infrastructuur, is elk ander onderzoek meer dan welkom. Iedereen zal hier zijn plaats hebben. Vandaar de oproep aan onderzoekers en bedrijven: kom zeker eens langs. We horen graag waar we je mee kunnen helpen."

Mobiliteit

Een van de problemen die het Researchpark op korte termijn wil oplossen, is de mobiliteit. Nu werken er 1.000 mensen op het park, als het Alfa-gebouw in 2024 af is, zullen er 3.000 mensen meer op het park werken. In ons mobiliteitsplan gaan we ervan uit dat de helft van hen met de auto zal komen. Onder het nog te ontwikkelen hotel- en congrescentrum willen we dan ook een ondergrondse parking met een capaciteit van 2.500 wagens bouwen, voorzien voor elektrische wagens, die rechtstreeks aansluit op de afrit van de Brusselse Ring. De bedoeling is dat het Researchpark autoluw wordt. Met een zelfrijdende shuttle of fiets kan men dan naar de gebouwen gaan. Onder het Alfa-gebouw komt op korte termijn al een eerste ondergrondse parking met 800 plaatsen.

Een extra treinstation waard

Aan de ingang van het park willen we de bushaltes van De Lijn en we hopen ook dat de Ringtrambus hier een halte krijgt. Dan zijn onze internationale medewerkers en gasten binnen een kwartier op de luchthaven. Natuurlijk kan De Lijn niet alleen 2.500 mensen vervoeren. Daarom willen we inzetten op de zachte mobiliteit zoals de fiets, maar dromen we ook van een NMBS-station aan het terrein, ter hoogte van het Alfa-gebouw. De spoorlijn Brussel Noord-Lokeren loopt pal naast het terrein en vroeger had je ter hoogte van het Researchpark het station “Zellik Renbaan”. Sowieso zullen er in de toekomst, wanneer alle gebouwen operationeel zijn, nog veel meer mensen dagelijks naar hier komen, dat is zeker een treinstation waard.”

Lees meer over Green Energy Park:

  •