Proeftuin voor de ontwikkeling van een slimme, duurzame en energie-efficiënte woonwijk

De komst van het elektriciteitscapaciteitstarief in 2022 vergroot het belang van systemen waarin elektriciteit gespreid kan worden. Het Smart Village Lab is de eerste fysieke realisatie van Green Energy Park (GEP), het innovatieve proeftuincentrum dat opgericht werd door deVrije Universiteit Brussel en het Universitair Ziekenhuis Brussel, en zal onderzoeken hoe wonen in de toekomst slim, duurzaam en energie-efficiënt kan worden.

Lees ook dit persbericht:

Smart Village Lab helpt energietransitie in Vlaanderen en Europa versnellen

Het Smart Village Lab werd ontwikkeld in samenwerking met de onderzoeksgroep MOBI en Flux50, de Vlaamse speerpuntcluster voor energie. Voor de realisatie keurde de raad van bestuur van de Vrije Universiteit Brussel een investering van 1,6 miljoen euro goed. Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling droeg 300.000 euro bij, Interreg North West Europe 800.000 euro. Het Smart Village Lab werd op 18 november 2021 plechtig geopend.

VUB_GreenEnergyPark_SmartVillageLab.jpg

Slimme woning in een slimme woonwijk

Het Smart Home Lab bestaat uit zes gesimuleerde woonsituaties die voornamelijk worden ingezet voor de ontwikkeling van intelligente systemen waarmee een woning slim en duurzaam aangestuurd kan worden. De woningen zullen onderling elektrische en thermische energie uitwisselen via een Smart Energy Grid, een energienet waaraan ook collectieve ener- giesystemen verbonden zijn, zoals buurtbatterijen en collectieve laadinfrastructuur voor elektrischewagens.

Zo kun je bijvoorbeeld zonnepanelen linken aan de auto of een thuisbatterij, aan wasmachines of aan verwarming. Met de komst van een capaciteitstarief vanaf 2022, waarin piekverbruik mee een stuk van de factuur zal bepalen, zal het belangrijk worden om elektriciteitsgebruik te gaan spreiden. Gelijktijdig bijvoorbeeld een wasmachine gebruiken, een batterij opladen en koken zal de rekening dan gevoelig doen stijgen.

Onderzoek, ontwikkeling, opleiding en demonstratie

De proeftuin ondersteunt Vlaamse en Europese onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Nieuwe technologieën kunnen binnen deze projecten onmiddellijk in een reële omgeving getest en verder verfijnd worden, wat de kwaliteit van deze projecten sterk vergroot. De proeftuin wordt ook ingezet voor opleidingen training en kan door scholen en het brede publiek bezocht worden. Zo kan iedereen kennismaken met deze innovaties en hun belang in de maatschappelijke energietransitie.

Lees meer over Green Energy Park: