VUB en UZ Brussel bereiden zich voor op allernieuwste supercomputer in 2024

Het kloppende hart van Green Energy Park wordt het nieuwe datacenter (foto) dat in 2022 klaar zal zijn. Daar komt naast de servers van de Vrije Universiteit Brussel en het UZ Brussel ook ruimte voor supercomputers van de allerlaatste generatie met een indrukwekkende rekenkracht. Een eerste aankoop van centrale rekeninfrastructuur gebaseerd op grafische processoren (GPU) is al achter de rug.

"Bijna alle wetenschappelijke disciplines maken vandaag gebruik van de rekenkracht van supercomputers", zegt Dieter Roefs, IT-manager van Green Energy Park.

"Onderzoeksgroepen kopen vaak eigen hardware aan of gebruiken rekenkracht bij externe aanbieders. Maar dat aanbod is duur en je bent afhankelijk, en eigen decentrale hardware blijft vaak onderbenut.”

Nood aan rekenkracht

De faculteit Geneeskunde en Farmacie van de Vrije Universiteit Brussel en het universitair ziekenhuis UZ Brussel zullen mee de vruchten plukken van het nieuwe datacentrum en de komst van de supercomputer.

“Voor de ondersteuning van lopende projecten op de Brussels Health Campus rond medische beeldverwerking (cf. Digital Health Platform, TumorScope, iCovid …) is er al langer een dringende nood aan performante, grafische rekenkracht. De aankoop hiervan werd nu door Green Energy Park mee gefaciliteerd. Met het uitbouwen van centrale infrastructuur kunnen de beschikbare middelen optimaal benut worden. Met de komst van de meest recente generatie  supercomputers naar Green Energy Park wordt plots heel veel mogelijk, onder meer voor simulaties op basis van data, voor grafische toepassingen of voor medische beeldvorming.”

Honderd jaar versus een paar uur

"De supercomputer zal onder andere gebruikt worden voor het verwerken van heel grote datastromen. Voor sommige berekeningen die een supercomputer in een paar uur klaarspeelt, heeft een gewone computer misschien honderd jaar nodig. De meeste AI-toepassingen zijn met de gewone rekenkracht van de huidige PC's zo goed als onmogelijk binnen een aanvaardbare tijd. De supercomputer zal de uitbouw van het datacenter op Green Energy Park mee mogelijk maken."

Vlaamse supercomputer

“Sinds 2012 investeert het Vlaams Supercomputer Centrum (VSC) in infrastructuur voor wetenschappelijke supercomputers", zegt Roefs.

"Elke vier jaar wordt er een nieuwe installatie aangekocht. De vorige en huidige generatie zijn gehuisvest bij UGent en KU Leuven, in 2024 zal de VUB dankzij het nieuwe datacenter dat hier specifiek voor uitgerust wordt, paraat staan voor de nieuwste generatie."

Het VSC is er echter nog niet. Dankzij Green Energy Park wordt de aanvraag bij de Vlaamse overheid ingediend. Het voordeel dat Green Energy Park biedt in plaats van een universitaire campus, is dat het VSC te midden van de bedrijven zelf zou worden gehuisvest. Bedrijven die hier dan, naast het UZ Brussel en de VUB, ook mee van zullen kunnen gebruikmaken. Met het nieuwe datacenter staat Green Energy Park klaar om het nieuwe VSC te huisvesten.

Meest performante van Vlaanderen

“Met het nieuwe datacenter, dat in samenwerking met Green Energy Park en Team Alfa gebouwd wordt, zullen de VUB en het UZ Brussel beschikken over het meest performante CO2-neutrale datacenter van Vlaanderen”, weet Roefs.

“Dat datacenter staat op een ideale locatie, namelijk middenin het bedrijventerrein, waarbij de warmte van het datacenter zal gebruikt worden om de bedrijven en de woningen in de onmiddellijke omgeving op te warmen. Hiermee wordt de link met bedrijven maximaal ondersteund en worden de energiekosten tot een minimum beperkt.”

Lees meer over Green Energy Park:

Green Energy Park vzw is op 4 juli 2019 opgericht in een samenwerking tussen de Vrije Universiteit Brussel en het UZ Brussel. Als Strategisch Proeftuincentrum, stimuleert Green Energy Park de samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen, overheden en eindgebruikers door hen ‘living labs’ aan te bieden waar ze hun innovatieve ontwikkelingen kunnen testen, verfijnen en tentoonstellen in een realistische omgeving.

Met de proeftuinen en haar kennis-, expertise- en opleidingscentrum wil Green Energy Park de brug vormen tussen onderzoek, ontwikkeling en economie binnen vier onderzoeksdomeinen: energie en mobiliteit, het ziekenhuis van de toekomst, slimme regio’s en biotechnologie.