Tekst: Dominique Soenens / Foto: Bram Tack

Je zou verwachten dat een bedrijf dat draait rond 3D printen uit de koker van een ingenieurstudent komt. Maar niets daarvan:  Printplace ontstond toen Wesly Jacobs als handelsingenieur op zoek was naar een stageplaats en een onderwerp voor zijn masterthesis. “Toen ik in contact kwam met 3D printen, was ik meteen heel enthousiast over de mogelijkheden. Ik besliste om er mijn stage en mijn thesis aan te wijden. Ik heb toen ook contact gezocht met andere studenten die interesse hadden voor 3D printen en ben met twee burgerlijk ingenieurs, Pieter De Backer en Dimitri Buytaert, en econoom Tim Martens in zee gegaan.

In februari 2016 stond alles op punt en hebben we ons bedrijf gestart. We ontwikkelen een volledige waardeketen, van idee tot product. Dat is belangrijk, want steeds minder bedrijven in ons land zijn bezig met productie.”

Printplace mocht in 2016 al meteen de award maken waarmee de pienterste deelnemers van de wedstrijd Wiskunnend Wiske in de bloemetjes gezet worden. “Het getal pi zit in de award verwerkt. Dit jaar is het thema sport, dus willen we daar ook een verwijzing naar, door iets in goud en zilver te gebruiken."

"Het leuke is dat we mensen kunnen tonen dat we in materialen kunnen printen die ze niet verwachten: een composiet van hout en plastic, bijvoorbeeld, dat eruitziet en ruikt als hout. We werken voor onder meer bedrijven die hun logo in 3D willen laten maken of andere marketing gadgets willen hebben. Maar we werken ook voor particulieren. We denken niet dat 3D-printers ooit een vaste plaats in het huis van mensen gaan krijgen. We willen wel dat de technologie via ons voor iedereen toegankelijk wordt.”

Meer weten over Wiskunde? Wiskunde studeren? Internationale wiskundigen ontmoeten? Dan moet je aan de Vrije Universiteit Brussel zijn. Bekijk hier ons aanbod voor studiekiezers en een breed publiek.