Het academiejaar is intussen officieel geëindigd en dat beketent voor een groot deel van de VUB-studenten nuook het einde van hun universitaire loopbaan. Als ze er geen tweede zit op nahouden tenminste. Daarom ook dat de officiële proclamaties en afstudeerplechtigheden traditioneel op zich laten wachten tot het najaar. Zo krijgt iedereen de kans om feestelijk af te zwaaien, samen met de studiegenoten en proffen. Maar voor de internationale studenten vallen die plechtigheden te laat, aangezien ze vaak meteen na de examens huiswaarst keren en een retourtje Brussel voor velen onder hen niet zo evident en betaalbaar is. Op vraag van de Studentenraad en het International Student Platform, wordt er daarom ook een afstudeermoment voor alle internationale studenten georganiseerd vooraleer die op het vliegtuig naar huis stappen. De afgelopen 5 jaar steeg het aantal afgestudeerde niet-Belgen trouwens met meer dan 50%.

Afstuderen zonder diploma
Het event is vooral symbolisch belangrijk, want een echt diploma krijgen de studenten nog niet mee naar huis. Het gaat vooral om nog een laatste keer samen een fijn moment te creëren.

De VUB is door haar ligging in de hoofdstad van Europa en haar principes van vrij onderzoek al sinds het begin een internationale universiteit. Een hoger aanbod Engelstalige opleidingen en haar reputatie op het gebied van innovatie heeft er voor gezorgd dat er de laatste jaren meer buitenlandse studenten waren. We zijn als universiteit dan ook bijzonder trots op onze internationale studenten en hopen hen door dit initiatief een leuke en blijvende herinnering te bezorgen aan hun tijd aan hun Alma Mater", aldus Dennis Hermans, alumni officer van de VUB.