VUB-rector Pauwels dringt ook aan op reactie van Belgische overheid en Europese Unie

In de strijd tegen de dreigende executie van de Iraans-Zweedse spoedarts en VUB-gastdocent Ahmadreza Djalali, die in Iran recent in afzondering is geplaatst, roept de universiteit haar studenten, personeelsleden, sympathisanten op om de actie #SaveAhmadreza van Amnesty International massaal te ondersteunen. Daarnaast zal rector Caroline Pauwels samen met prof. Gerlant van Berlaer, collega van Djalali en spoedarts in het UZ Brussel, de Belgische regering en de Europese Unie op de hoogte brengen over de verontrustende evolutie in de situatie van Djalali, in de hoop dat minister van Buitenlandse Zaken Sophie Wilmès de ambassadeur van Iran om meer uitleg kan vragen.

Foto: © Amnesty International

VUB rector prof. Caroline Pauwels: Het lot van Ahmadreza ligt ons heel nauw aan het hart. Hij verkommert ondertussen al meer dan vier jaar in de cel in Iran. Hij is nochtans geen misdadiger, maar een slachtoffer van een hard, repressief regime dat geen tegenspraak en mededogen duldt. Zijn gezondheid is de voorbije jaren danig verslechterd. De coronacrisis maakt de benarde situatie van Ahmadreza nog pijnlijker. Hij zou als spoedarts mee het verschil hebben kunnen maken in het aanpakken van de pandemie. De situatie vandaag is verschrikkelijk onmenselijk. Politieke, economische en diplomatieke druk is nu echt nodig! Vandaag hernieuwen we daarom de oproep aan hen die de macht hebben, om die macht te gebruiken om het leven van Ahmadreza te redden. Wij roepen, samen met Amnesty International, de minister van Buitenlandse Zaken Sophie Wilmès, de Zweedse overheid en de hoge vertegenwoordiger van de Europese Unie voor Buitenlandse Zaken Josep Borrell op, om te blijven ijveren voor de vrijlating van professor Djalali.”

Volgens Amnesty International belde Djalali gisteren met zijn vrouw Vida Mehrannia om afscheid te nemen. Daarbij vertelde hij dat hij in isolatie zou geplaatst worden in een gevangenis in de stad Karaj. Dit wordt vaak als een laatste stap gezien vooraleer een gevangene geëxecuteerd wordt. De vele internationale inspanningen voor zijn onmiddellijke vrijlating leverden in de afgelopen jaren niets op.

"Dit is heel zorgwekkend", stelt van Berlaer. "Mogelijk is dit een manoeuvre van Iran om druk te zetten, naar aanleiding van het proces dat rond de verijdelde aanslag begint, maar jammer genoeg is het zeer goed mogelijk dat hij ook in imminent gevaar van executie verkeert.”

#SaveAhmadreza

Naast de vraag om reactie vanuit politieke hoek, roept de VUB roept ook haar gemeenschap op om de actie van Amnesty International massaal te ondersteunen, via social media boodschappen en emails, en zo de druk op de Iraanse autoriteiten op te voeren. Actie Amnestie International: https://www.vub.be/dewereldheeftjenodig/peace/project/djalali##saveahmadreza