Het is net niet bukken wanneer je de expohal binnenloopt op de Heizel. Want de wetenschappelijke wereld heeft al haar troeven bovengehaald om de komende drie dagen kinderen én ouders te entertainen en warm te maken voor wetenschap. Van rondvliegende drones over augmented reality en elektrische steps tot kolkende experimenten of workshops met wie weet wat. De bezoeker weet niet waar eerst gekeken. En dat allemaal gratis. Geen uitvlucht te groot om dus niet af te zakken naar I Love Science dit weekend.

Ook de Vrije Universiteit Brussel is present. Zo leren de ingenieurs je alles over smart cities en kan je nauwgezet volgen hoe we een stad beter kunnen doen functioneren indien we de parameters aannpassen aan de hand van data die we verzamelen. En ga zeker ook even aan de overzijde van de stand kijken waar het B-Phot team de bezoekers de wonderen en mogelijkheden van het licht doet ontdekken. Speel hun toffe lasergame of bouw zelf een bijzonder toestel in een van de workshops.

Robot

De ingenieurs van het Fablab demonstreren dan maar weer al te graag hun zelfrijdende robots. Via de vele computerschermen op de stand zie je wat de robots zien en hoe ze zich dus veilig door de stand bewegen. Blijf je te lang op de stand hangen, dan is de kans wel groot dat je gezicht opgeslagen zit in het geheugen van een van de computers daar en je in de toekomst gewoon herkend wordt door de robots. Stel u voor.

De bouwers onder ons kunnen zich dan weer uitleven op de stand van de architect-ingenieurs. Tijdens de verschillende workshops kunnen de kinderen hier een eigen uitvouwbare contructie creëren en hun fantasie de vrije loop laten.

Verbeelding

Waar er in ieder geval geen gebrek aan is tijdens deze expo is verbeelding. Hoe kan het ook anders met alle proeven die er georganiseerd worden of technieken die je live aan het werk ziet of kan uitproberen. Altijd al eens willen voelen wat een astronaut voelt of ervaren hoe de virtuele wereld eruit ziet? Dan is het dit weekend op de Brussels Expo te doen.

Alle info over het festival vind je hier.