De VUB startte in 2016 met taallessen Arabisch voor schoolkinderen tussen 6 en 15 jaar. Bedoeling van het initiatief, waaraan ook de GO! scholengroep Brussel meewerkt, is Arabisch aan te leren in een schoolse omgeving en een seculiere context, gebaseerd op een wetenschappelijke methode.

Drie jaar later blijken de lessen een eclatant succes. Na een eerste jaar met 164 inschrijvingen zaten de jaren daarop de klassen steevast vol, met telkens 300 inschrijvingen. Voor het volgend schooljaar zijn er nog maar 40 plaatsen vrij.

Het succes heeft ook nadelen. Zo is de VUB voortdurend op zoek naar fondsen om het project duurzaam te maken. Tot nu toe kan de universiteit weliswaar rekenen op de welwillende medewerking van de vier GO! scholen waar de lessen plaatsvinden (Laken, Anderlecht, Brussel en Schaarbeek), maar de universiteit staat nog steeds grotendeels zelf in voor de betaling van de zes leraars van Iraakse en Syrische afkomst.

Ook de ontwikkeling van een curriculum dat 8 jaar omspant en waarvan het nieuwe leerboek een eerste resultaat is, vergt een flinke financiële inspanning.

Dat neemt niet weg dat het nu zaterdag opnieuw een feestelijke dag wordt voor de kinderen die hun certificaat in ontvangst zullen nemen - en voor hun trotse ouders.

Wie de Arabische taallessen voor kinderen wilt sponsoren, vindt daartoe alle informatie op de website van de VUB Foundation.