De Vrije Universiteit Brussel reikt een eredoctoraat uit aan Pierre Kompany, burgemeester van Ganshoren en vader van stervoetballer Vincent Kompany. Pierre Kompany is een toonbeeld van integratie zonder dat hij zijn identiteit heeft verloochend. De officiële ceremonie waarop de eredoctoraten worden uitgereikt is op woensdag 18 maart 2020.

Lire la version française ici.

Spontaan associeert iedereen Pierre Kompany (71) met zijn zoon, de voetballer Vincent Kompany. Maar zelf is hij ook een bijzonder figuur die een bewonderenswaardige weg heeft afgelegd waardoor hij zijn drie kinderen alle kansen kon bieden in ons land, waar hij 44 jaar geleden als vluchteling terecht kwam.

Getekend door het regime van Mobutu kwam hij in 1975 als ‘sans papier’ in België aan. Ruim 40 jaar later is hij de eerste zwarte burgemeester van België. Zelf heeft hij nooit zijn afkomst verloochend, maar tegelijk spreekt hij met veel respect over zijn nieuwe thuisland.

Een toonbeeld van integratie, zonder zijn herkomst te verbergen. Daarvoor krijgt Pierre Kompany, zoals hij gisteren persoonlijk in het televisieprogramma De Afspraak bekend maakte, een eredoctoraat van de VUB.