‘Van knal tot zwijnenstal’ wil kinderen prikkelen en nieuwsgierig naar wetenschap maken

Op donderdag 22 april 2021 stellen VUB-professor Jorgen D’Hondt en auteur Bruno Buteneers hun prenten- en voorleesboek ‘Van knal tot zwijnenstal’ voor. Het negen verhaaltjes tellende boek legt de ontwikkeling van het heelal en van het leven op aarde uit op het niveau van kinderen vanaf vijf jaar. En ook aan de volwassen voorlezer werd gedacht, want bij ieder verhaal hoort een kaderstukje met meer uitleg. De boekjes zullen gratis ter beschikking worden gesteld aan Vlaamse basisscholen.

Als natuurkundige en medeontdekker van het Brout-Englert-Higgs-deeltje in het CERN (European Organization for Nuclear Research) en als voormalig voorzitter van de Europese commissie voor nieuwe deeltjesversnellers droomt VUB-professor Jorgen D’Hondt er niet alleen van de formule van het universum het volledig te kunnen beschrijven, maar ook om de wetenschap naar jongeren uit te dragen.

“Jonge kinderen zijn van nature nieuwsgierig naar wat er om hen heen gebeurt. In hun spel zijn ze constant bezig met uitvinden hoe de wereld in elkaar zit. Onze jongeren moeten de kans krijgen om zo jong mogelijk wetenschappelijk creatief te zijn. Het boek moedigt dan ook aan om die verbeelding aan te spreken en een kijk te bieden op het boeiende universum rondom ons”, licht VUB-professor Jorgen D’Hondt toe.

Professor D’Hondt werd bijgestaan door auteur Bruno Buteneers, die al een aantal avonturenromans en blijspelen neerpende. “Het viel me op dat er wel heel wat leuke kinderbijbels bestaan, maar bijna geen boeken over waar alles, en wij als mens, vandaan komen. Ik vond het dan ook fantastisch om samen te werken met een professor en zo het ontstaan van de aarde begrijpelijk te maken voor kinderen aan de hand van vragen als “Lijkt de geboorte van een ster wat op het maken van een suikerspin?”, vertelt Bruno Buteneers.

De illustraties uit het boek zijn van Dave Windett, een illustrator en striptekenaar uit Engeland, die onder andere werkte voor talloze uitgevers als Marvel UK, Panini, Penguin USA en Random House.

Gratis aanbod voor scholen

Het boek draait om het sterretje Kristof Sterrenstof, die kinderen meeneemt op avontuur door tijd en ruimte. Ze ontdekken hoe het leven op aarde begon met de oerknal en spelen met de bouwblokjes van het leven. De beleving van het kind staat steeds centraal.

In eerste instantie zal het boekje komende weken onder Vlaams-Brabantse scholen worden verdeeld, maar na verloop van tijd zal het ook gratis worden aangeboden aan andere Vlaamse basisscholen. De webversie van alle negen verhaaltjes is ook gratis terug te vinden op de website www.vanknaltot.be.