VUB-studenten, -medewerkers en alle bezoekers op de campus zijn welkom voor kosteloze prik

Terwijl op heel wat plaatsen vaccinatiecentra hun deuren sluiten opent de VUB vandaag officieel een vaccinatiecentrum op haar campus in Etterbeek. Vanaf 27 september gebeurt dit ook op de campus te Jette. Hiermee engageert de universiteit zich als urban engaged university mee in de strijd voor een hogere vaccinatiegraad in Brussel. Tot de officiële start van het academiejaar volgende week worden nu vooral internationale studenten en VUB-medewerkers die nog niet ingeënt zijn aangespoord om zich te laten vaccineren. Naast studenten is iedereen welkom voor een gratis prik met het J&J vaccin.

Het vaccinatiecentrum wordt vandaag geopend in het bijzijn van Dirk Devroey (VUB-decaan faculteit Geneeskunde en Farmacie), Marc Noppen (CEO UZ Brussel) en Jolien Van Lersberghe (VUB-geneeskundestudent en studentenvertegenwoordiger), die er ook de vaccins zetten. De actie kadert in de inspanning om de vaccinatiecijfers op te krikken en om in code groen te blijven lesgeven.  “Het is belangrijk om als universiteit je steentje bij te dragen aan de vaccinatiecampagne. Een hoge vaccinatiegraad is de enige weg naar de normaliteit, dus we moeten er alles aan doen om die te doen stijgen”, aldus Dirk Devroey, decaan aan de VUB Faculteit Geneeskunde en Farmacie.

Uit onderzoek blijkt dat het vooral Brusselse jongeren zijn die weinig voelen voor het vaccin. “Met het vaccinatiepunt op de VUB-campus in Etterbeek willen we de studenten aanspreken en op die manier de drempel om een prik te komen halen verlagen. Maar we zetten ook in op het aantrekken van internationale studenten, omdat zij vaak nog niet de kans kregen om in hun thuisland gevaccineerd te worden”, aldus Marc Noppen, CEO UZ Brussel.

Het vaccinatiepunt neemt zijn intrek op de Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus in Etterbeek in de containers voor het Braemgebouw, naast gebouw B. De hele VUB-community en hun familieleden, maar ook Brusselaars kunnen er terecht voor een vaccin op verschillende dagen tussen 16 september en 8 oktober. Ook in Jette zal er later deze maand, vanaf 27 september, een vaccinatiepunt volgen.