VUB-onderzoeker en kinderarts aan het UZ Brussel prof. Willem Staels is door de European Society for Pediatric Endocrinology (ESPE) bekroond met de ‘Young Investigator Award’ voor zijn baanbrekend onderzoek naar diabetes.

Prof. Willem Staels: “Insuline vormt geen genezing voor diabetes, maar het is louter een behandeling. Dit zijn de woorden van Frederick Banting tijdens de uitreiking van de Nobelprijs voor de ontdekking van insuline. Nu 100 jaar verder blijft insuline de beste behandeling die we hebben voor type 1 diabetes, maar wel een die suboptimaal is en waar je dag in dag uit mee bezig moet zijn.”

Om van ‘zorg voor’ tot ‘genezing van’ diabetes te komen is Willem Staels ervan overtuigd dat we ons moeten concentreren op de cellen die defect zijn bij diabetes: de insuline-producerende bètacellen in de alvleesklier. Hij onderzoekt hoe bètacellen werken en hoe we ze kunnen beschermen en herstellen zodat deze cellen op autopiloot kunnen zorgen voor een fijn-geregelde suikerhuishouding. Willem Staels voert onderzoek naar de rol van bloedvaten en hun interactie met bètacellen in de context van regeneratie en transplantatie.

Voor zijn onderzoek wordt de arts-onderzoeker nu gelauwerd met de ‘Young Investigator Award’, een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan jonge veelbelovende onderzoekers voor uitmuntend wetenschappelijk werk in het domein van de kinderendocrinologie. Zijn onderzoek heeft als doel een echte genezing te vinden voor diabetes en richt zich hiervoor op het beter begrijpen van bètacellen.

Het is niet de eerste keer dat de VUB-onderzoeksgroep die geleid wordt door Prof. Harry Heimberg in de prijzen valt. Onder andere in 2018 ontving endocrinoloog Nico De Leu een prestigieuze Europese prijs voor innovatief diabetesonderzoek. De Leu en Staels voeren samen een onderzoeksteam aan dat als doel heeft een echte genezing te vinden voor mensen met diabetes.

Prof. Willem Staels (1986) studeerde in 2018 af als kinderarts en trok na het behalen van zijn doctoraat verder naar Parijs. Nu werkt hij in het kinderdiabetesteam van het UZ Brussel.