VUB blijft lopen ten voordele van het VUB-UZB Paul De Knop Fonds

De voorbije zondag 31 mei vond de 20 km van de VUB plaats. Zo heette de run die de vijf ambassadeurs van de campagne VUB Loopt samen met 3 medewerkers van het UZ Brussel ondernamen ter vervanging van hun geplande deelname aan de 20 km door Brussel. Het traject liep van de VUB-campus in Etterbeek tot aan de inkom van het UZ Brussel in Jette. Eenmaal aangekomen overhandigden de deelnemers een cheque van €11.811 aan prof. dr Bart Neyns ten voordele van onderzoek naar immunotherapie in de strijd tegen kanker.

VUB Loopt... Verder!

Onder meer prof. dr. Bart Neyns zelf en algemeen beheerder van de VUB Nic Van Craen namen deel. Het parcours bracht hen van Etterbeek dwars door de stad langs enkele vaste hotspots van de 20 km van Brussel zoals het Jubelpark en de Wetstraat tot aan het Universitair Ziekenhuis.

De run werd georganiseerd in het kader van VUB Loopt, een initiatief om zoveel mogelijk professoren, personeelsleden en studenten van de Brusselse universiteit aan het lopen te krijgen en zo een betere conditie op te bouwen. Maar VUB Loopt helpt ook de gezondheid van anderen een handje: lopers konden zich namelijk laten sponsoren voor hun deelname aan de befaamde 20 km van Brussel.

Cheque-overhandiging

Alle acties en giften van de voorbije maanden brachten in totaal €11.811 op. Dat bedrag is nu integraal geschonken aan het VUB-UZB Paul De Knop Fonds voor immunotherapie, dat werd opgericht door de oud-rector van de VUB om het onderzoek van prof. dr. Bart Neyns naar de zogeheten immunotherapie als kankerbehandeling te financieren.

VUB Loopt... verder

“Het is natuurlijk sneu dat de echte 20 km door Brussel is uitgesteld want het had echt het hoogtepunt moeten worden van deze sportieve actie voor het goede doel”, zegt Dirk Van de Wiele, hoofd van de afdeling Beweging en Sport van de VUB en drijvende kracht achter VUB Loopt. “Maar er is ook een positieve kant aan, namelijk dat het ons een goed alibi geeft om VUB Loopt te verlengen: VUB Loopt… verder. De alternatieve 20 km door Brussel was meteen een mooi startschot. Natuurlijk hebben we er zondag voor gezorgd dat alles honderd procent veilig verliep voor onze deelnemers. Zo stopten de lopers aan de oversteekplaatsen indien nodig, en verder hielden ze zich aan alle verkeersregels. En uiteraard werden de richtlijnen van de overheid met betrekking tot het coronavirus zorgvuldig gerespecteerd: de lopers hielden minstens vijf meter afstand van elkaar.”

Over giften aan het Paul De Knop Fonds

Het Paul De Knop Fonds heeft tot doel het onderzoek van prof. dr. Bart Neyns naar de immunotherapie als kankerbehandeling te bevorderen. De giften die ingezameld worden, zullen gebruikt worden voor de klinische studies.

Wie het onderzoek van prof. dr. Bart Neyns en zijn team wil steunen, kan dit via een gift aan het VUB-UZB Paul De Knop Fonds: rekeningnummer BE 51 0013 6779 3562 met vermelding GIFT FO2 Paul De Knop.

Meer info: www.vubfoundation.be/paul-de-knop-fonds