Luc Bucquoye prijs 2021

De Vrije Universiteit Brussel kent haar jaarlijkse VUB Luc Bucquoye prijs voor de literatuur toe aan slampoëte Lisette Ma Neza en schrijver-dichter Donald Niedekker. Aan de prijs is een bedrag van 5000 euro verbonden. De laureaten gaan ook in dialoog met de studenten van de VUB tijdens het academiejaar.

“Het voorbije jaar heeft ons geleerd dat er nooit genoeg literatuur kan zijn - als inspiratie, als troost, als bron van levensvreugde en verwondering. Daarom reiken we in 2021 uitzonderlijk twee volwaardige literatuurprijzen uit”, aldus rector Caroline Pauwels.

De jury motiveerde haar keuze als volgt: "Met Lisette Ma Neza bekronen we niet enkel een nieuwe literaire stem van onze studentengeneratie, maar ook een volwaardig literatuurgenre dat erkenning verdient. Het eigenzinnige en veelzijdige oeuvre van Donald Niedekker blijft een goed bewaard geheim voor literaire fijnproevers. De jury haalt met haar gedurfde en originele keuze twee auteurs voor het voetlicht die de geest van de VUB literatuurprijs op geheel eigen wijze belichamen."

De selectiecommissie bestond dit jaar uit Ilke Froyen (Directeur Internationaal Literatuurhuis Passa Porta), Sofie Gielis (docente PXL-MAD en recensente) en Dalilla Hermans (schrijfster en columniste), onder voorzitterschap van VUB-professor Wim Vandenbussche.

Lisette Ma Neza ontvangt haar prijs tijdens het festival Theater aan Zee in Oostende, op zondag 7 augustus om 11 uur in cultuurcentrum De Grote Post. De uitreiking aan Donald Niedekker grijpt in het najaar plaats in Brussel.

De laureaten

Lisette Ma Neza ( Leiderdorp NL, 1998) studeerde film aan de LUCA-School of Arts in Brussel. Ze verscheen als de stem van een nieuwe literaire generatie toen ze in 2017 het Belgisch Kampioenschap in Poetry Slam won; ze deed dit als eerste Nederlandstalige, eerste vrouw en eerste dichter van kleur ooit. In 2018 werd ze vice-wereldkampioene Slam Poetry in Rio de Janeiro.

Ze publiceerde haar werk tot nu toe enkel op het podium, zowel solo als met haar begeleidingsband. De VRT noemde haar “onze eigen Amanda Gorman.”

Donald Niedekker (Amsterdam, 1963) publiceerde sinds 1989 een oeuvre van een vijftiental werken, bestaande uit reisboeken, romans, novellen, verhalen, theaterteksten en dichtbundels. Hij debuteerde als romancier in 2002 met Hier ben ik. De roman Oksana werd in 2017 genomineerd voor de Fintro literatuurprijs. Zijn recentste roman Zo zie je alles stond in 2020 op de longlist van de Boekenbon Literatuurprijs; De Standaard roemde dat boek als “een pareltje dat iedereen zou moeten lezen.”

Andere recensenten noemden zijn werk ‘adembenemende proza’ (De Volkskrant) dat ‘100 sterren krijgt, en door iedereen gelezen moet worden’ (Tzum.info). Zijn werk wordt uitgegeven door Koppernik.

Een VUB fonds voor de literatuur

Sinds 2018 reikt het VUB Luc Bucquoye Fonds voor literatuur een prijs uit aan “een auteur die uitblinkt door Nederlandstalig werk dat van redelijke eigenzinnigheid getuigt onder andere door vrijheid van denken, engagement, tegendraadsheid en het stimuleren van emotie en intellect.”

De vorige laureaten van de prijs waren Pjeroo Roobjee en Charlotte Mutsaers.

Schenker Luc Bucquoye wil met de prijs bijdragen aan een grotere rol voor de literatuur in het maatschappelijk debat: "In de wetenschapswereld zien we een dominantie van de hardere wetenschappen. Het is zeker niet ongepast dat humane wetenschappen hen helpen bij hun bezetting van het maatschappelijk veld. Bezinning en nieuwsgierigheid bieden nieuwe perspectieven voor onderzoek binnen verschillende disciplines en kunnen verbetering brengen."

De VUB Luc Bucquoye Prijs wordt ondersteund door de VUB Foundation.