Universiteit overschrijdt de grens van 19.000 studenten

Het totaal aantal inschrijvingen aan de VUB maakt weer een grote sprong: met de teller op 19.245 groeit de VUB in totaal acht procent. De Vrije Universiteit Brussel blijft groeien, net als voorgaande jaren. Dit academiejaar hebben zich tot op heden bijna 5.495 nieuwe studenten ingeschreven. De sterke stijging van het aantal ingeschreven studenten komt bovenop de groei van zo’n 25 procent de laatste vijf academiejaren. Het aantal generatiestudenten dat zich heeft ingeschreven is vergelijkbaar met vorig jaar: 2.232

Vooral de Bacheloropleidingen aan de VUB groeien met twaalf procent en gaan vlot voorbij de kaap van tienduizend studenten. De Faculteit Geneeskunde en Farmacie groeit qua generatiestudenten met maar liefst 21 procent.

Ook de Bachelors in de Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetenschappen groeien met zestien procent. Daar startte dit jaar een nieuwe opleiding. Het kersverse Wiskunde en Data Science trok zeventien nieuwe studenten aan. Dat is een mooi aantal voor een sterk wiskundig georiënteerde opleiding, waar in dit digitale tijdperk een grote nood aan is.

Maar ook in de humane wetenschappen zijn opvallende ontwikkelingen. De studie Geschiedenis kent maar liefst een groei van meer dan vijftig procent. In ons verhit maatschappelijk tijdperk is het geen overbodige luxe om de bredere historische kaders te kennen. Ook de opleiding Taal en letterkunde doet het weer beter aan de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte.

Veruit de grootste faculteit van de VUB blijft Sociale Wetenschappen en Solvay Business School. Zij groeide van 5.158 naar 5.838 studenten in totaal.

De Faculteit Recht en Criminologie kende de afgelopen jaren een sterke stijging en die rolt zich dit jaar verder uit. Dit is eveneens het geval voor de Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen, waar vooral de studierichting Psychologie nog steeds een grote aantrekkingskracht heeft.

De Faculteit Ingenieurswetenschappen groeit qua totaal aantal studenten, maar kent bij de generatiestudenten in de Bachelor een lichte daling. Hetzelfde geldt voor de Faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie. Ook een groei bij alle studenten, maar minder generatiestudenten dan vorig jaar.