De Vrije Universiteit Brussel (VUB) bouwt samen met haar partner het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) een bio-incubator op de campus van de VUB. Hiertoe richten zij samen Bio-incubator Brussels bv op. In deze incubator zullen startende spin-offs zich tijdens hun eerste jaren kunnen ontwikkelen in de onmiddellijke nabijheid van onderzoeksgroepen actief in het veld van levenswetenschappen.

VUB-vicerector innovatie en valorisatie Hugo Thienpont: â€śDit levendige self-supporting ecosysteem van startende biotechbedrijven zal gebruik kunnen maken van onderzoeksinfrastructuur, core facilities en pilootlijnen op onze campus. Naast het verlenen van logistieke diensten zullen door de bio-incubator ook programma’s aangeboden worden voor het stimuleren, begeleiden en adviseren van jonge ondernemers.”

VIB heeft een uniek samenwerkingsverband met zijn partneruniversiteiten, richt nieuwe biotechbedrijven op vanuit wetenschappelijke resultaten en techtransfer-know-how, en speelt een unieke rol als katalysator van het lokale biotech-ecosysteem. De bruisende biotechsector ondersteunen, betekent ook meewerken aan het voorzien van de nodige infrastructuur. Al sinds eind jaren ’90 is VIB hierin actief en heeft het instituut expertise opgebouwd die het inzet om nieuwe noodzakelijke projecten mogelijk te maken.

VIB Chief Operating Officer Wim Goemaere: â€śAls partner in Bio Incubator Brussels zullen we niet alleen onze ervaring en expertise met incubatoren mee inzetten maar participeren we ook in de financiering van het project. Zo begeleiden en ondersteunen we de VUB in de uitbouw van het VUB-incubator-ecosysteem. We zijn blij dat we op deze manier samen met de VUB een katalysator kunnen zijn voor ondernemerschap bij jong VUB-talent en bijdragen tot de verdere groei van het VUB-biotech-ecosysteem.”

Timeline bouw Bio-incubator

De bio-incubator zal worden gerealiseerd als een onderdeel van de reconversie van de vermaarde rode Willy Vandermeeren studentenvoorzieningen.  VUB is reeds volop bezig met de casco renovatie van deze gebouwen. De casco renovatie wordt mede mogelijk gemaakt door de inbreng van middelen uit het “Ablynx fonds[1]”. Professor Jan Steyaert van het VIB-VUB centrum voor Structurele Biologie: â€śOp deze manier investeert ons onderzoekscentrum inkomsten uit succesvolle spin-off-activiteiten opnieuw in startende bedrijven en dragen wij bij tot een toekomstgerichte campusontwikkeling. Het groeiende VUB-biotech-ecosysteem waarbij academisch onderzoek en startende bedrijven (letterlijk) heel dicht bij elkaar zitten, zal ook een positieven impact hebben op ons onderzoek en dat van onze collega’s.”

Daarna worden de rode gebouwen in erfpacht gegeven aan Bio Incubator Brussels bv en vanaf de herfst zal de vennootschap de herinrichting tot incubatorunits met labo- en kantoorfaciliteiten opstarten. Zo zullen op het gelijkvloers 6 labo-units van verschillende grootte gaande van 70 tot 200 m² oppervlakte worden gerealiseerd, met gedeelde faciliteiten zoals een inkom, labokeuken, afvalhaven en een sociale ruimte die interactie tussen de bedrijven moet bevorderen. Op de verdieping komen de kantoren en gedeelde vergaderzalen. De verschillende units kunnen volledig onafhankelijk van elkaar functioneren maar kunnen ook flexibel aan elkaar geschakeld worden indien meer ruimte nodig is. Begin 2024 nemen alvast de eerste twee starters hun intrek in de gebouwen.

Deze bio-incubator zal op termijn aansluiting vinden bij een grotere bio-incubator op het VUB-Researchpark in Zellik die VUB en VIB plannen. Zo kunnen de startende bedrijven in een latere fase doorstromen naar aangepaste infrastructuur in een breed innovatief eco-systeem.

RE-use van de Willy Van Der Meeren studentenvoorzieningen op VUB Main Campus

De befaamde modernistische betonnen studentenvoorzieningen van architect Willy Van Der Meeren op de VUB-campus in Elsene krijgen hierdoor een wetenschappelijk georiënteerde herbestemming. Naast de VIB-VUB faciliteit voor Biologische Cryo-elektronenmicroscopie (BECM) en het Circular Retrofit Lab, het unieke demonstratielabo voor 'circulair bouwen’ komt er nu ook een bio-incubator. Ook nog in de planning zijn een cleanroom voor de ontwikkeling van nieuwe microfluidics- en microreactortoepassingen, een micro-brouwerij en een zuurdesem bakkerij.

De nieuwe invulling van bestaande gebouwen kadert perfect in het VUB-kernthema Re-Use, waarbij de VUB als maatschappelijk verantwoorde kennisinstelling en urban engaged university haar bouw- en onderzoeksprojecten op een ecologisch bewuste manier aanpakt.