Deze maand ontvangt kunstenaar Koen Vanmechelen 30 jongeren uit Brussel en Vlaanderen op het domein LABIOMISTA in Genk voor een driedaagse duik in het concept vrijheid. In drie kenniscontainers, gaan de jongeren in teams aan de slag met hun ideeën, vragen en bedenkingen over vrijheid en de toekomst. “Thinking outside the box while being in the box”, aldus Koen Vanmechelen. Het uiteindelijke doel is om elkaar te inspireren, nieuwe inzichten en kennis te bekomen die we met ons mee naar de toekomst kunnen nemen en zo te streven naar verandering, verbetering en groei.

“Samen starten ze zo een nieuw narratief van vrijheid. Een verhaal waarin ze de lijnen kunnen uitzetten over het samenleven van morgen. Het eerste hoofdstuk van onze bibliotheek van de toekomst, een eerste poging om onze nieuwe spelregels te definiëren.” - Koen Vanmechelen

Dertig jongeren werden geselecteerd op basis van hun interesses, academische en sociale achtergronden. Tijdens de maand juli worden zij ondergedompeld in LABIOMISTA, een kunst- en wetenschapspark in Genk. Ze gaan op ontdekking in de vrijheid van de kunst, in de ontmoeting met de ander. De jongeren leggen de basis voor een nieuwe kennisbibliotheek. Welke vorm deze zal aannemen? Dat ontdekken de jongeren momenteel zelf. Tekst, video, audio, …

Tijdens hun verblijf overnachten ze op de boerderij van kunstenaar Koen Vanmechelen, zijn thuisbasis en tegelijk het broedcentrum van het Cosmopolitan Chicken Project.  Hier lopen – naast mensen – ook best wel wat dieren rond (kippen, honden, katten, lama’s, alpaca’s, nandoes, etc.).

Later deze zomer buigt een team van experten zich over de kennisbronnen opgesteld door de studenten. Met hun expertise geven ze verder vorm aan LaMouseion, een moderne interpretatie van het mouseion van Alexandria. In september komen de studenten en experten op de VUB-campus in Etterbeek samen voor een slotevent voor het brede publiek.