VUB-professor en decaan van de faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie Evert Zinzen reageert verontwaardigd op een open brief van de Belgian Pediatric Covid-19 Task Force. In de brief roept onderwijsexpert Wouter Duyck scholen op "niet-essentiele" vakken als LO te schrappen. Ook leden van de OVUNOLO (het overleg van de Universiteiten met een opleiding Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen) steunen de boodschap van Zinzen.

Als ex-voorzitter van de lerarenopleiding, als bewegingswetenschapper en als Decaan van de faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie van de VUB rijzen mijn haren ten berge! Wederom wordt bewegen in het verdomhoekje geplaatst als onbelangrijk terwijl de literatuur bol staat van de onderzoeken die aantonen dat bewegen zowel het lichamelijke als geestelijke welzijn bevordert. Bovendien betaamt het de betrokken journaliste (S. Vermeiren) om deze titel boven een artikel te plaatsen waar de Belgian Pediatric COVID-19 Task Force vraagt om, juist in het kader van het welzijn, de scholen volledig te openen. Een zeer terechte vraag waarin nergens te lezen valt dat LO ergens dient geschrapt te worden.

"Lessen LO schrappen is gewoon niet verstandig"

Ik durf me ook sterk te maken dat de leden van deze Task Force de binding van hun brief aan schrappen van lessen LO even betreurenswaardig als ikzelf vinden. Het is me totaal onduidelijk waar onderwijsexperten (in casu W. Duyck), maar helaas ook vaak de publieke opinie en journalisten, het blijft halen dat de lessen LO minderwaardig zijn dan andere. In een gezond bewegend lichaam (zie de aanbeveling van het Vlaams Instituut Gezond Leven of gewoon de nieuwe eindtermen) zullen de cognitieve vaardigheden (= mogelijkheid tot leren) immers toenemen wat een basis zou moeten zijn om achterstanden weg te werken. Ook hier is er massa’s wetenschappelijke literatuur aanwezig die dit aantonen. Dat zou een onderwijsexpert die ook de cognitieve psychologie tot zijn expertise rekent toch moeten weten?

Deze oproep van de onderwijsexpert getuigt verder van een zeer enge visie op de ontwikkeling van kinderen en jongeren die niet verder vooruit kijkt dan juni 2021. LO schrappen ten voordele van het verwerven van enkel kennis en cognitieve vaardigheden zou absoluut een goede keuze zijn indien we  het opnemen van kennis en inzicht bij onze jeugd als enige en hoogste doel voor ons onderwijs vooropstellen. Deze zeer eenzijdige, krampachtige en oubollige benadering gaat dus compleet voorbij aan het feit dat jongeren tijdens hun schooltijd veel meer ontwikkelen en leren dan enkel hun cognitieve capaciteiten: ze leren er samenwerken, met elkaar communiceren, ontwikkelen hun eigen ‘ik’ met alle psychologische en emotionele aspecten die daarbij horen. In vele vakken, maar zeker in de lessen LO komen deze aspecten aan bod. Vanwaar toch deze visie die hij bij herhaling poneert?

"Als je onze computerende en afstandsonderwijs volgende jeugd nog een beetje toekomst toewenst dan zorg je dat naast de scholen ook de sportclubs zo snel mogelijk opengaan"

Bij het artikel staat ook een foto van onze Minister van Onderwijs … en Sport (B. Weyts). Ik mag er toch van uitgaan dat indien hij wist dat dit de titel van het artikel zou worden hij toch ook een gelijkaardige reactie zou hebben?

Dankzij COVID19 en het systematisch herhalen van de virologen dat gezonde mensen minder vatbaar en/of minder erge symptomen hebben kreeg bewegen (vnl. wandelen) eindelijk de waarde die het rechtmatig toekomt en die ten overvloede is aangetoond in de wetenschappelijke literatuur. Net nu getuigt het advies van de onderwijsexpert dan ook van een onverantwoorde tunnelvisie.

Bovendien is een groot deel van de sportclubs ondertussen een jaar verplicht gesloten. De impact op de algemene motorische en fysieke fitheid hiervan is dan ook dramatisch. In deze omstandigheden nog de enige overgebleven prikkel  voor bewegen (de lessen LO) schrappen is gewoon niet verstandig.

Als je onze computerende en afstandsonderwijs volgende jeugd nog een beetje toekomst toewenst dan zorg je dat naast de scholen ook de sportclubs zo snel mogelijk opengaan en dat er terug massaal kan bewogen en gesport worden … op school, in de club, binnen en buiten. Een bezigheid die ik u trouwens allen aanraad, ook de journalist en de onderwijsexpert uit dit artikel. Ik ben zeker dat ze dit dan nooit meer gaan schrijven.

Mede in naam van de leden van OVUNOLO:

• Christophe Delecluse (KU Leuven)
  • Martine Thomis (KU Leuven)
  • Matthieu Lenoir (UGent)
  • Greet Cardon (UGent)
  • Leen Haerens (UGent)