Koning Filip en Nobelprijswinnaar Muhammad Yunus namen op 30 juni deel aan 'Social Entrepreneurs as inspiring leaders of tomorrow'

Ons land staat voor grote uitdagingen: de impact van de COVID-19 crisis, de klimaatcrisis en een dreigende socio-economische crisis. Deze ongekende situatie heeft veel ondernemers ertoe aangezet om zichzelf te heruitvinden en te innoveren. Voor hen zijn deze uitdagingen een kans om een nog positievere impact te hebben op onze samenleving. Sociale ondernemers hebben daarom op dinsdag 30 juni in een webinar deze uitdagingen met elkaar gedeeld. Hiermee gingen ze op zoek naar innovatieve en duurzame oplossingen. Het event waaraan Muhammad Yunus (Nobelprijswinnaar voor de Vrede 2006) deelnam, was een initiatief van BE Impact.

Het platform voor sociaal ondernemerschap BE Impact (BE.I) werd vorig jaar op initiatief van Zijne Majesteit Koning Filip opgericht. In Zijn openingsspeech vertelde Hij:

Meer dan ooit lijkt de noodzaak om verbinding te maken groot. We kunnen laten zien dat België ook in Europa een voorloper is. Dat het een pionier is in sociaal ondernemerschap. Dat het de weg vooruit kan wijzen. Met zijn groeiend aantal kan Belgium Impact hieraan bijdragen. Ik hoop dat het platform zal blijven groeien. De Sociale ondernemers verdienen onze steun en aandacht.

De VUB Chair for Social Entrepreneurship is een van de stichtende partners van BE Impact. Leerstoelhouder prof. dr. Nikolay Dentchev was enthousiast: “Sociale ondernemers kunnen de steun van verschillende experten gebruiken. BE Impact is een platform dat de link tussen sociale ondernemers en experten makkelijk maakt.”

Veel sociale ondernemers staan door de COVID-19 crisis voor grote financiële én organisatorische uitdagingen. De webinar van BE.I wou via deze weg deze uitdagingen in kaart brengen, een diepgaande reflectie mogelijk maken, oplossingen aanbieden en het netwerk verder uitbreiden.

Keynote spreker voor de openbare sessie was Muhammad Yunus, ontwikkelaar en grondlegger van het microkrediet. In 2006 kreeg Yunus samen met Grameen Bank, waarvan hij oprichter is, de Nobelprijs voor de Vrede, "voor de inspanningen om economische en sociale ontwikkelingen van onderuit mogelijk te maken."

De webinar 'Social Entrepreneurs as inspiring leaders of tomorrow' vond plaats op dinsdag 30 juni. De thema’s waren:

• Uitdagingen die met de COVID-19-crisis zijn ontstaan
  • Financieringsmogelijkheden die zijn ontdekt of ontbreken
  • Crisis als kans voor innovatie en werken aan nieuwe oplossingen
  • Normen van een nutsbedrijf

Wie de webinar wil herbekijken, kan dat binnenkort op de website van BE Impact en monarchie.be.

De 25 stichtende partners van BE.I zijn: De Belgische Monarchie, 4Wings Foundation, Ashoka Belgium, BNP Paribas Fortis, Close The Gap, ConcertES, Coopcity, D-HRD, FOD Economie, Impact Advocaten, Impact House, InnovationWall, Konekt, Lita.co, Origanius, Réconfort+, SFPI-FPIM, Smart, Sociale Innovatie Fabriek, The Shift, UCLouvain, Universiteit Antwerpen, Université Libre de Bruxelles, Université de Liège en Vrije Universiteit Brussel - Chair for Social Entrepreneurship.

Ook enkele VUB Fellows zijn nauw betrokken bij dit nationale platform voor sociale ondernemers. Fellow Olivier Vanden Eynde is CEO van Close The Gap. Hij treedde op als expert tijdens de webinar. Fellow Chantal Cooreman organiseerde de initiële ronde tafel met Zijne Majesteit Koning Filip. Bovendien ondersteunde zij met veel enthousiasme de opbouw van het project en het platform.