De twee laatste prorectoren van de VUB, Caroline Pauwels en Paul De Knop, ontvangen de benoeming van ‘ererector van de Vrije Universiteit Brussel’. De Knop was rector van de VUB van 2008 tot 2016, Pauwels nam van hem de fakkel over tot eind februari 2022. De universiteit kent hen de eretitel toe vanwege hun uitzonderlijke prestaties tijdens het rectorschap en om hen te bedanken voor hun jarenlange inzet en passie.

Paul De Knop was rector van de VUB van 2008 tot 2016. Van meet af aan zette hij zich resoluut in om de onafhankelijkheid van de VUB te beschermen. Het rectorschap was voor hem geen louter academische opdracht, maar ook en vooral een managementfunctie. Zo slaagde De Knop erin om de universiteit te saneren, te hervormen en te professionaliseren op alle niveaus, met voor elk van zijn twee mandaten een ambitieus Algemeen Strategisch Plan als leidraad. Tijdens zijn acht jaar als rector realiseerde hij dan ook heel wat projecten, zoals een nieuw allocatiemodel en een ambitieus investeringsprogramma dat voor de grootste uitbreiding van de campus sinds de jaren 70 zorgde. Naast een uitstekende manager, was hij ook een bevlogen bruggenbouwer tussen de VUB en al haar betrokken gemeenschappen.

Caroline Pauwels

“Break down the walls”, luidde het bij de start van het mandaat van prorector en possibilist Caroline Pauwels in 2016. Om te verbinden, moesten volgens haar eerst de spreekwoordelijke muren tussen de campus en de stad, tussen de universiteit en de samenleving en tussen wetenschappelijke disciplines tegen de vlakte. Ze is er in geslaagd om al die muren te slopen en bruggen te bouwen en verbondenheid te creëren.

Daarnaast dacht Pauwels na over de positionering van de VUB als Vlaamse pionierende universiteit in het multiculturele Brussel, als een Urban Engaged University met een internationale oriëntatie en een sterke Europese verankering via het Eutopia-netwerk van tien universiteiten. Met haar beleidsplannen als leidraad positioneerde de VUB zich als radicaal humanistisch, radicaal divers, radicaal democratisch, radicaal duurzaam en radicaal digitaal. Als rector bleek Pauwels bovendien een sterke crisismanager die de VUB door de beklemmende en afmattende coronaperiode heeft geloodst. Ook na het vroegtijdig neerleggen van haar functie in februari van dit jaar, blijft ze betrokken bij de universiteit bij verschillende ethische en reflectieve thema’s.