Mentor & Professional Thomas Hendrickx studeerde TEW en werd marketingspecialist

Wil jij net zoals Thomas Toegepaste Economische Wetenschappen studeren? Ontdek dan de opleiding.

Thomas Hendrickx had geen uitgestippeld masterplan toen hij in 2007 zijn studies Toegepaste Economische Wetenschappen (TEW) startte aan de VUB. Dat je niet altijd op voorhand moet weten wat je bestemming is om er te raken, toont zijn professionele parcours van de afgelopen tien jaar goed aan. Thomas ontdekte zijn capaciteiten in marketing en vergaarde de nodige expertise bij een aantal grote bedrijven zoals HARIBO en Red Bull. Sinds enkele maanden is Thomas Business Development Manager bij de start-up Bolt en heeft hij het gevoel dat hij op de juiste plaats is beland. 

“Ik wist lang niet wat ik wou doen en ben op die manier in TEW gerold, een opleiding waar ik nog alle kanten mee zou uitkunnen. In TEW ontdekte ik voor het eerst het praktische nut van wiskunde en statistiek in de wereld. Bovendien ontwikkel je er ook onbewust een bepaalde manier van denken en problemen oplossen. Dat merkte ik vooral op de Vlerick Business School, waar ik nog een master volgde na de VUB. Daar komen mensen samen met verschillende academische achtergronden die elk eigen denkwijzen en methodes hebben ontwikkeld. Ik ontdekte al snel dat die diversiteit aan meningen en achtergronden een enorme meerwaarde is en samenwerkingen tussen mensen sterk bevordert.” 

Obstakels hoeven de weg niet te versperren 

Na zijn studies ging Thomas aan het werk in een klein marketingbureau. Hoewel hij het aanvankelijk een interessante job vond, had hij na verloop van tijd het gevoel dat hij niet op zijn plek zat. De klik met de bedrijfscultuur was er niet en na anderhalf jaar werd Thomas ontslagen, een zware klap en teleurstelling. Even twijfelde hij aan het pad dat hij begonnen was, maar al snel verzamelde hij opnieuw zijn moed. Thomas zette door, werd aangenomen bij HARIBO en beschouwde zijn tegenslag al snel als de start van een nieuwe kans. 

“Mijn eerste job was een tegenvaller, maar wel een ervaring waar ik veel uit geleerd heb. In het begin had ik sterk het gevoel dat ik gefaald had. Ontslagen worden is niet echt bespreekbaar in onze maatschappij en ik vreesde dat ik in de foute sector beland was en dat marketing toch niets voor mij was. Nu besef ik dat tegenslagen normaal zijn en zelfs part of the game. Laat je nooit ontmoedigen als er iets niet lukt en blijf zeker niet bij de pakken zitten. Uit negatieve ervaringen komen de belangrijkste lessen voort voor de toekomst.” 

Carrière bij HARIBO en Red Bull 

Na zijn eerste werkervaring, kwam Thomas terecht bij HARIBO. Hij werd achtereenvolgens Product Manager, Brand Manager en Product Innovation Manager en werkte in België, Nederland en Duitsland. HARIBO was een echte match voor Thomas en een plek waar hij de ruimte kreeg om creatief te zijn. Definitief naar Duitsland verhuizen zag hij echter niet zitten en zo kwam hij na drie jaar terecht bij Red Bull als Brand Marketing Manager. 

“Mijn functie als Product Innovation Manager bij HARIBO was één van de leukste die ik ooit had. Die job draaide integraal rond snoepjes uitvinden, eigenlijk dé ultieme kinderdroom. Ik dacht na over het concept, de vorm, de kleuren en smaken van de snoepjes en maakte ook uitgebreide studies van de markt. Helaas heb ik het aanbod om vast aan het werk te gaan bij HARIBO moeten afslaan, maar zo ben ik uiteindelijk wel bij Red Bull terechtgekomen. Dat bedrijf heeft een enorme marketing waar ik altijd al eens deel van wou uitmaken en dat stelde niet teleur. Red Bull is een bedrijf dat tot dromen aanzet.” 

De wereld verbeteren 

Enkele maanden geleden gaf Thomas zijn zekerheid op en nam hij ontslag bij Red Bull. Hij had nooit een specifieke droomjob voor ogen, maar wou wel altijd al graag ontwikkelingswerk doen en zich inzetten om van de wereld een betere plek te maken. Aan die roeping kan hij vandaag gehoor geven dankzij zijn functie als Business Development Manager bij Bolt, een start-up die een energieplatform creëert voor duurzame energie. Thomas vindt het geweldig om vanuit Bolt deel te kunnen uitmaken van de groene markt die meer dan ooit in de lift zit. 

“Ik zie het als mijn persoonlijk doel om het hele aspect rond groene energie en duurzaamheid mainstream te maken. Vandaag staan daar nog te veel mensen wantrouwend tegenover en het wordt nog te vaak in een alternatief hoekje geduwd. Dat stramien wil ik doorbreken. Ik wil van duurzaamheid een cool concept maken, in de eerste plaats door Bolt als brand te vestigen in België en er een cool merk van te maken.” 

Thomas’ tips & tricks 

Voor generatiestudenten: Op Erasmus gaan was één van de waardevolste dingen die ik gedaan heb tijdens mijn studies. Daar hoort inderdaad eens een feestje bij, maar je moet tijdens zo’n ervaring ook en vooral veel verantwoordelijkheid opnemen. Bovendien is het een kans om nieuwe talen te leren en ook dat is een enorme meerwaarde voor de arbeidsmarkt. Zelf studeerde ik Duits aan de VUB en dat kwam heel goed van pas tijdens mijn jaar in Duitsland bij HARIBO. 

Voor laatstejaarsstudenten: Je moet niet bang zijn om dingen uit te proberen en je vooral niet laten ontmoedigen als de dingen eens tegenvallen. Voel je ook niet te goed voor bepaalde jobs. In elke job, zelfs als je hem helemaal niet leuk vindt, zal je nuttige dingen leren voor later. 

Voor studenten & alumni: Alles is aan het digitaliseren. Probeer in die evolutie mee op de kar te springen, via Google courses bijvoorbeeld. Als je de digitale taal begrijpt, heb je sowieso een streepje voor op anderen.

Een dag op de job van Thomas 

Ik werk als Business Development Manager bij Bolt, een energieplatform voor duurzame energie. Het platform zorgt ervoor dat je als consument kan kiezen bij welke leverancier je energie haalt. Zo ben je er zeker van dat die in België geproduceerd is en 100% duurzaam. 

Een deel van mijn takenpakket bestaat uit het aangaan van partnerships. Ik contacteer andere leuke merken en ga na of een samenwerking met hun mogelijk en opportuun is. Bovendien neem ik ook het hele online gebeuren voor mijn rekening. Ik check of de targets op Facebook en Google worden gehaald en investeer in advertenties. Daarnaast geef ik geregeld eens een interview, ga ik ter plaatse energieopwekkers bezoeken en op vrijdag draai ik zelfs een halve dag mee in het call-centre. Mijn job is dus enorm gevarieerd. 

Bolt is een start-up en dat brengt natuurlijk een speciale dynamiek met zich mee. Zo’n klein bedrijf kan heel snel evolueren en daardoor ontwikkel je jezelf ook voortdurend verder. De voorbije maanden heb ik meer geleerd dan ooit tevoren. De coronacrisis heeft een enorme shift in het bedrijf teweeggebracht en we moesten onze hele werkwijze omgooien. Dat was intens, maar ook boeiend. Het leukste aan mijn werk vind ik dat je echt het gevoel hebt dat je iets goeds aan het doen bent voor de wereld en dat je impact hebt op de dingen. Zo hebben we er deze zomer voor gezorgd dat Camping Belgica van Studio Brussel volledig op groene stroom kon draaien, dat was echt een leuk project.

Geïnspireerd door Thomas? Ontdek dan snel de opleiding Toegepaste Economische Wetenschappen.