Red Lion Loïck Luypaert verdedigde in juni zijn thesis aan de VUB en rondde zo na tien jaar zijn universitaire opleiding af. Naast zijn topsportcarrière in hockey behaalde Loïck een bachelor in Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen en een master in Sportbeleid en Sportmanagement. Toen de coronacrisis enkele maanden geleden uitbrak, maakte Loïck van de gelegenheid gebruik om zijn thesis af te werken. Nu dat achter de rug is, kan hij volgend jaar met een gerust gemoed naar de Olympische Spelen in Tokio vertrekken en zich vol focussen op de gouden medaille die de Lions daar willen bemachtigen.

Voor veel thesisstudenten is een avondje op café met vrienden de ideale manier om de gedachten even te verzetten. Dat was de afgelopen maanden niet mogelijk. Maakte dat gebrek aan sociaal contact je thesisperiode nog moeilijker of kwam het net van pas om je volledig te kunnen focussen?

“Ik zat thuis met vrij veel gezinsleden dus aan sociaal contact was er geen gebrek. De quarantaine was absoluut een voordeel voor mijn thesis. Acht weken lang was er geen afleiding en kon ik niet anders dan intensief aan mijn onderzoek werken. Ik besefte al vrij snel dat ik van de gelegenheid gebruik moest maken om er volledig in te vliegen. Nu ben ik heel blij dat ik de Olympische Spelen volgend jaar kan meemaken zonder een thesis in mijn achterhoofd.”

Met het indienen van je thesis rond je je tijd aan de VUB definitief af. Hoe heb jij, als topsporter, studeren aan de universiteit ervaren?

“Ik kijk enorm positief terug op mijn tijd aan de VUB. Laat ik het zo zeggen: het zou heel moeilijk geweest zijn om mijn diploma te behalen als ik niet aan de VUB had gestudeerd. Ik ben heel tevreden over de manier waarop de universiteit mij geholpen heeft om topsport te combineren met studeren. Ik kon flexibel omspringen met examens en cursussen en kreeg advies over studiepunten en vakken die ik kon opnemen. Ik ben dankbaar dat ik zo mijn universitair diploma kon behalen. Na mijn sportcarrière moet ik ook gewoon verder op de arbeidsmarkt en mijn diploma geeft mij daar de kans toe.”

Tien jaar is een lange tijd om te studeren. Ben je blij dat je studies erop zitten of net niet?

“Ik ben best wel opgelucht nu. Ik heb ook een heel andere ervaring gehad dan de doorsneestudent. In de tien jaar dat ik student was, ben ik naar geen enkele fuif geweest en heb ik vrij weinig tijd op de campus doorgebracht. Ook in hockey was mijn sportbeleving daardoor anders dan die van mijn teamgenoten. Als zij na een toernooi of kamp enkele dagen vrij kregen moest ik in mijn boeken duiken. De studies waren dan ook vrij zwaar, maar wel verrijkend. Ik ben er trots op dat ik de opleiding goed heb kunnen afronden en ga nu volop genieten van de extra tijd die ik krijg.”

De zomer staat voor de deur en die zullen heel wat mensen thuis doorbrengen. Heb je een goede sportraad die je de thuisblijvers wil meegeven?

“Sport in groep als dat kan. Zelf heb ik het echt gemist om in groep te kunnen trainen tijdens de lockdown. Enkele weken lang kregen we enkel individuele sportschema’s om thuis te volgen. Toen heb ik beseft dat ik uit groepssport veel meer voldoening haal. Met anderen sporten werkt stimulerend en heeft een positieve invloed op je mentale gezondheid. Kruip dus zeker eens op de fiets met je vrienden of trommel ze op om samen te gaan joggen bijvoorbeeld.”

Hoe zien jouw eigen zomerplannen eruit nu groepssport opnieuw toegelaten is?

“Na mijn vakantie volgen acht weken training voor de Belgische competitie. In het najaar vinden ook een aantal internationale wedstrijden plaats waar we ons op moeten voorbereiden. Voorlopig kijk ik er vooral heel erg naar uit om nog eens een echte wedstrijd te kunnen spelen en op het veld te staan. Het maakt mij niet echt uit of dat voor een nationale of internationale competitie is."

Mogen deelnemen aan de Olympische Spelen is een grote droom voor veel sporters. Hoe was het om te horen te krijgen dat die droom een jaar uitgesteld zou worden?

“Dat nieuws was voor mij iets makkelijker te verwerken omdat ik al naar de Spelen in Rio ben geweest. Langs de andere kant hadden we er wel al een half jaar vol training opzitten. We moeten de draad dus opnieuw oppikken en onszelf heruitvinden om ervoor te zorgen dat we volgend jaar in topvorm zijn in Tokio. Het grote verschil met Rio is dat we toen zonder verwachtingen vertrokken en zilver haalden. Nu kan enkel goud ons echt blij maken. De verwachtingen zijn dus een stuk hoger, maar we hebben zeker de capaciteit als team om die medaille te bemachtigen."