Mentor & Professional Martine Maris over werken in de cultuursector

Wil jij net zoals Martine Kunstwetenschappen & Archeologie studeren? Ontdek dan snel de opleiding!

Martine Maris is een enorme cultuurliefhebber, zowel in haar job als privéleven. Dat was ze ook al als tiener en haar voorliefde voor kunst bracht haar tot de beslissing om Kunstwetenschappen en Archeologie te studeren aan de VUB. Hoewel ze vaak te horen kreeg dat het jobaanbod in de cultuursector beperkt was, besloot ze om toch de gok te wagen. Zonder concrete toekomstverwachtingen begon ze aan haar studies en de angst om geen job te vinden bleek ongegrond. Al bijna haar hele carrière is ze werkzaam in de cultuursector en werkt ze mee aan tentoonstellingen, collecties en grote museale projecten. Als conservator in het Rubenshuis zijn dat nu nog steeds haar belangrijkste dagelijkse bezigheden. 

“Mijn studiekeuze was een afweging tussen interesse en jobzekerheid. Uiteindelijk nam ik het risico en ging ik voor mijn passie, wat heel goed uitdraaide. Tijdens mijn opleiding leerde ik belangrijke algemene vaardigheden die je in zowat alle sectoren kan toepassen. Zo leerde ik bijvoorbeeld om de dingen holistisch te benaderen. Dat wil zeggen dat je ze interdisciplinair en van alle kanten bekijkt. Op die manier kan je vaak een ander licht op de zaken werpen en nieuwe, onverwachte inzichten krijgen.” 

Een oog voor detail helpt 

Martines vermogen om orde te scheppen in de chaos komt goed van pas in haar job en sector. Ze spant zich keer op keer in om zo goed mogelijk werk te leveren en projecten tot een goed einde te brengen. Ze gaat te werk met een oog voor kunst én detail en zorgt zo voor kwaliteitsvolle resultaten die bewijzen dat ze een kei is in haar vak.  

“Ik heb de neiging om de lat hoog te leggen voor mezelf. Daarbij heb ik het niet per se over meer presteren of meer gedaan krijgen, maar vooral over werk afleveren van hogere kwaliteit. Ik vind het leuk om ervoor te zorgen dat tentoonstellingen of projecten tot in de kleinste puntjes kloppen.” 

Carrière in Het Rubenshuis 

In de hele professionele carrière van Martine keerde tot nu toe één grote vaste waarde terug: het Rubenshuis. Daar liep ze stage, deed ze vrijwilligerswerk, vond ze haar eerste langere job en is ze nu werkzaam als curator. Het zaadje voor haar huidige job plantte ze dus al tijdens haar studies. Martine had onmiddellijk een goede band en verstandhouding met het museum en kon zo haar pad in de kunstsector al vroeg vormgeven. 

“Tijdens mijn stage en vrijwilligerswerk in het Rubensbuis mocht ik de wijzigingen aan de vaste collectie voorbereiden, een nuttige oefening voor de rest van mijn loopbaan. Dankzij die positieve samenwerking bood het Rubenshuis mij later een job aan als projectmedewerker. Ik werd assistent van de curator en was verantwoordelijk voor de bruikleenadministratie. Toen het project afliep, heb ik vijf jaar gewerkt in andere Antwerpse musea als collectieregistrator. In die periode heb ik mijn groei doorgemaakt op het gebied van collectiebeheer. Die ervaring gecombineerd met mijn eerdere ervaring op het gebied van tentoonstellingen heeft mij uiteindelijk doen groeien naar mijn huidige job als conservator in het Rubenshuis. De afgelopen jaren heb ik mij in het museum gespecialiseerd in de 17e eeuw. Daar wil ik mij wel niet op vastpinnen en in de toekomst zou ik ook graag nog van andere kansen proeven in de sector. ” 

Duurzaamheid vs. korte termijn 

In het Rubenshuis houdt Martine zich dagelijks bezig met de museumcollectie beheren en tentoonstellingen voorbereiden. Dat is een uitdagende combinatie door het tegengestelde karakter van beide taken. Collectiebeheer bewijst zijn nut op de lange termijn, terwijl tentoonstellingen dan weer heel tijdsgebonden zijn. Die dubbele functie maakt de vuren waarvoor Martine komt te staan heet, maar de voldoening ook bijzonder groot. 

“Soms heb ik het gevoel dat ik mezelf in duizend stukken moet splitsen om alles gedaan te krijgen. Toch vind ik mijn werk geweldig. Ik hoop dat ik in de toekomst opnieuw mijn tanden kan zetten in een grote tentoonstelling, maar ik heb ook ambitie op het vlak van collectiemanagement. Ik hoop vooral tijd te vinden om collectiedossiers te verwerken. Daar hebben we vaak niet veel tijd voor omdat dat werk geen zichtbaar resultaat oplevert voor het grote publiek, maar het is wel ongelofelijk belangrijk om onze informatie te kunnen doorgeven aan toekomstige generaties.” 

Martines tips & tricks 

Voor generatiestudenten: Studenten die later willen werken in de cultuursector raad ik zeker aan om stage te lopen of vrijwilligerswerk te doen. Zo ben ik zelf in het Rubenshuis terechtgekomen. Op een half jaar na heb ik dankzij mijn stage altijd gewerkt in de kunstsector. We werken nu nog steeds samen met stagiairs en vrijwilliger en ik beschouw het echt als de meest effectieve manier om ergens binnen te raken. In de kunstsector is de kans klein dat je aan de slag kan op je stageplaats, maar je zal er ongetwijfeld veel goede ervaring opdoen. Op de schoolbanken leer je natuurlijk ook nuttige dingen, maar de praktijk is nog altijd de beste leerschool. 

Voor laatstejaarsstudenten: Met een universitair diploma kan je op heel wat plaatsen aan een job raken. De meeste van mijn studiegenoten zijn niet werkzaam in de culturele sector, maar zijn wel goed terechtgekomen. Speel je diploma uit en laat zien dat je een kritische instelling hebt en de capaciteit om veel informatie te verwerken. Daarmee kan je aan de slag in om het even welke sector.

Een dag op de job van Martine 

Als conservator in het Rubenshuis sta ik in voor het beheer van de collectie en de tentoonstellingen van het museum. Daarin ben ik de rechterhand van de directeur. Ik zorg voor de vaste opstelling en bepaal mee wat het publiek te zien zal krijgen van de collectie. Ik volg ook op wat er met de museumstukken gebeurt. Dat wil zeggen dat ik bijvoorbeeld bruiklenen, restauraties en onderzoek opvolg. Daarbovenop ben ik ook bij beleidszaken betrokken en heb ik dus ook inbreng in gesprekken over de toekomst van ons museum. 

Op mijn werk is er een groot verschil tussen maandagen en andere dagen van de week. Maandag is de enige dag dat het Rubenshuis gesloten is voor het publiek. Op die dagen zijn we dan ook vooral bezig met de collectie wijzigingen in de museumzalen. Dan moeten we echt doorwerken tot de opstelling af is. De volgende dag opent het museum opnieuw zijn deuren voor het publiek en moet alles in orde zijn. 

Op andere dagen loop ik tussen 9 en 10 vaak in het museum omdat de zalen dan nog niet open zijn voor bezoekers. In dat uur plannen we kleinere ingrepen aan de collectie of opstelling. Soms begeleid ik dan ook onderzoekers die naar iets willen komen kijken of geef ik interviews aan de pers. De rest van de dag breng ik vooral door achter mijn bureau of in vergaderingen en werk ik aan het collectiebeheersysteem. 

Geïnspireerd door Martine? Ontdek de opleiding Kunstwetenschappen & Archeologie of contacteer Martine via LinkedIn