Studeer je binnenkort af en zet je jouw eerste stappen op de arbeidsmarkt? Of ben je al even aan het werk en zoek je naar inspiratie om jouw loopbaan te verrijken? Als netwerk kunnen we van elkaar leren. Tijdens een webinar peilden we naar het verhaal van vijf inspirerende VUB alumni die kozen voor een carrière aan de VUB. Het doel? Je overladen met heel wat inhoudelijke inspiratie en praktische tips and tricks om van jouw eigen loopbaan een succesverhaal te maken. En tegelijkertijd je warm maken om te kiezen voor een boeiende en zinvolle carrière bij jouw Alma Mater. Want ook dát behoort tot jouw mogelijkheden. Wij sommen de vijf belangrijkste learnings uit het gesprek nog even voor je op. Ontdek, onderneem actie en floreer!

1. ‘Je weet waar je start, maar niet waar je eindigt aan de VUB’

De Vrije Universiteit Brussel is een grote organisatie. En dat brengt een heel divers jobaanbod met zich mee: van academische en onderzoekende tot administratieve en technische functies in verschillende disciplines.

Het voordeel voor jou als werknemer? Je kan een hele boeiende en diverse carrière uitbouwen, zonder dat je daarvoor van werkgever hoeft te veranderen.

EXTRA TIP – Check zeker onze vacaturewebsite. Zo krijg je een goede indruk van de jobmogelijkheden.

2. ‘Laat je niet afschrikken door de grootte van de selectiecommissie bij je mondeling gesprek’

Wil je solliciteren voor een functie aan de VUB? Dan moet je deelnemen aan een selectieprocedure die bestaat uit drie rondes. In een eerste ronde wordt jouw CV gescreend op basis van de vereiste opleidingsachtergrond en werkervaring. Als je hiervoor slaagt, mag je deelnemen aan een schriftelijke proef. Deze proef peilt naar jouw vaktechnische competenties en verloopt anoniem. Leg je ook deze proef met succes af? Dan volgt er een gesprek met een selectiecommissie. Vijf toekomstige collega’s en iemand van de HR-afdeling polsen of jouw persoonlijkheid en ambities matchen met de bedrijfscultuur en met het team. Schrikt dit jou een beetje af? Jezelf moeten verkopen aan zo een grote jury kan maar hoeft niet overdonderend zijn. Blijf gewoon jezelf, dan komt het vast wel goed!

EXTRA TIP – Heb je aan de VUB gestudeerd? Dan weet je als ervaringsdeskundige waar de VUB voor staat en hoe de VUB werkt. Als lid van de VUB-community beleefde jij ook al het unieke VUB-gevoel. Durf dit allemaal te benoemen tijdens het mondelinge gesprek, want het toont aan dat je een echte VUB-ambassadeur bent!

3. De VUB is soms traag, maar dat is ook een sterkte

Bij een grote organisatie als de VUB, moet je bepaalde interne procedures volgen om dingen gedaan te krijgen. Dat is zeker het geval als je vanuit jouw functie meeschrijft aan het beleid van de universiteit, omdat je rekening moet houden met de adviezen van verschillende directies en raden. Op zo’n momenten voel of zie je niet altijd meteen impact bij de acties die je onderneemt.

Maar dat hoeft niet negatief te zijn. Want het biedt je ook de kans om voldoende na te denken over die strategische acties en beslissingen. Tegelijkertijd bouw je, samen met de rest van de VUB-community, aan verbinding omdat ze inspraak krijgen. Met een draagvlak en veel kans op slagen tot gevolg!

4. Speak up your mind

Aan de VUB word je gestimuleerd om jouw mening te uiten. Als student, maar ook als werknemer.

Voel je dat jouw leercurve afvlakt en dat het tijd is voor een nieuwe uitdaging? Durf dit dan ook te benoemen bij jouw leidinggevende. Wees open over jouw ambities en durf om extra verantwoordelijkheden vragen. Het is aan jou om je eigen professioneel verhaal te schrijven.

5. De VUB is een hechte community

Wat de VUB aantrekkelijk maakt als werkgever? We sommen de belangrijkste troeven (die naar voor kwamen uit het webinar) nog even voor je op.
    • Aan de VUB ontmoet je veel mensen met verschillende achtergronden.
    • Je zit aan de bron van kennis.
    • Je krijgt veel speelruimte en verantwoordelijkheid om jouw stempel te drukken op de werking van de VUB.
    • Er wordt geluisterd naar jouw noden en verwachtingen.
    • Je wordt gewaardeerd.
    • Je kan voordelig gebruik maken van campusfaciliteiten als het Resto, de fitness, het zwembad, de kinderopvang, noem maar op.
    • De organisatie is zo groot, dat je echt wel veel mogelijkheden hebt om hier een boeiende en diverse carrière uit te bouwen.
    • En de grootste troef? Dat is het hele sterke gemeenschapsgevoel dat er heerst. De drang om samen te strijden voor dezelfde waarden en voor een betere wereld.

Voel ook jij de drang om vanuit jouw job bij te dragen tot een betere wereld? De VUB heeft tal van vacatures waarmee jij jouw stempel kan drukken op onze maatschappij. Je ontdekt ze hier. Tot snel, collega?!

Over de sprekers

Dit artikel kwam tot stand dankzij de wijze ervaringen van deze vijf VUB Alumni ‘die werken aan de VUB’:

Zij deelden hun inspirerende verhaal met onze VUB gemeenschap via een online panelgesprek.

Op zoek naar nog meer carrièretips en inhoudelijke inspiratie? Klik hier.

Een initiatief van het VUB Alumninetwerk

Dit format kwam tot stand dankzij een goede samenwerking met de Oudstudentenbond (OSB), het VUB Career Center en de facultaire alumniverenigingen.

Een mooi voorbeeld van hoe je via samenwerking kan bouwen aan duurzame verbindingen. Want door masters, PhD-studenten en pas afgestudeerden in contact te brengen met alumni, bouwen we aan een uniek alumninetwerk én dus ook aan de toekomst!
#DeWereldHeeftJeNodig