Studeer je binnenkort af en zet je jouw eerste stappen op de arbeidsmarkt? Of ben je al even aan het werk en zoek je naar inspiratie om jouw loopbaan te verrijken? Als netwerk kunnen we van elkaar leren. Tijdens een webinar peilden we naar het carrièreverhaal van zes inspirerende VUB alumni ‘Wetenschappen & Bio-Ingenieurswetenschappen’. Het doel? Je overladen met heel wat inhoudelijke inspiratie en praktische tips and tricks om van jouw eigen loopbaan een succesverhaal te maken. Wij sommen de vijf belangrijkste learnings uit het gesprek nog even voor je op. Ontdek, onderneem actie en floreer!

1. ‘Soms moet je lef hebben’

Voor elke vacature die vrijkomt, moet er een functiebeschrijving worden opgesteld door het bedrijf. Laat je niet afschrikken door het profiel dat ze zoeken. Je hoeft als kandidaat heus niet aan alle eisen te voldoen want je leert de job wel al doende.

Heb je een senior functie op het oog? Waag het erop! Het kan zijn dat het functieprofiel en de gestelde eisen te hoog gegrepen zijn. Maar als een bedrijf potentieel ziet in jou, is de kans toch groot dat ze je uitnodigen voor een gesprek. En dat je mag beginnen op een positie dat meer aansluit bij jouw profiel.

2. Je moet je nut nog bewijzen

Als kersvers diplomahouder kan je nog geen (of weinig) bedrijfservaring voorleggen. Dit hoeft geen struikelblok te zijn, zolang je maar een open, constructieve én nederige houding aanneemt tijdens een sollicitatiegesprek.

Aanvaard dat je je nog moet bewijzen in het bedrijfsleven en durf dit te benoemen. Communiceer ook duidelijk in welke vaardigheden je wel uitblinkt: analytisch denken, samenwerken, doorzettingsvermogen … Deze troeven leveren jou sowieso een meerwaarde op de arbeidsmarkt op!

3. Leer duidelijk communiceren

Hoe transparanter je communiceert met jouw collega’s, hoe beter je wordt begrepen, gezien en gehoord. En hoe productiever je onderling zal samenwerken. Scherp daarom continu je communicatievaardigheden aan bij alles wat je doet. Probeer voor elke beslissing telkens het ‘waarom’ mee te geven en sta open voor feedback.

4. Je bent verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling

Van zodra je voelt dat je jouw huidige functie meer dan voldoende beheerst, ben je misschien wel klaar voor de volgende stap. In dat geval loont het de moeite om stil te staan bij jouw eigen functioneren en je af te vragen wat je wil bereiken.

Reflecteer over waar jouw passies liggen. Waar je in wil groeien. Wat je energie geeft. En maak dat ook duidelijk aan jouw leidinggevende. Want als je wil dat anderen weten wat jij graag doet (of zou doen)… inderdaad, dan moet je ook daar transparant over durven communiceren!

5. The only way is up? Think again!

Veel mensen voelen de nood om enkel maar omhoog te klimmen op de carrièreladder: een hogere functie, een beter salaris, meer verantwoordelijkheden. Dit kan best veel stress met zich meebrengen.

Nochtans zijn er nog meer manieren om voldoening te halen uit je werk en bij te leren. Soms voelt het beter om bewust een stapje terug te zetten (omdat een functie jou niet ligt, je tijd voor jezelf nodig hebt, noem maar op). Of misschien maak je wel liever een zijwaartse sprong (je wilt hetzelfde blijven doen maar in een andere sector, je wil jouw kennis verdiepen, ect). En dat is allemaal ok. Zolang je maar luistert naar je buikgevoel. Want zo bouw je aan een succesvolle loopbaan op jouw maat.

Over de sprekers

Dit artikel kwam tot stand dankzij de wijze beroepslessen van deze zes VUB Alumni ‘Wetenschappen en Bio-Ingenieurwetenschappen’:

Zij deelden hun inspirerende verhaal met onze VUB gemeenschap via een online panelgesprek.

Op zoek naar nog meer carrièretips en inhoudelijke inspiratie? Klik hier.

Een initiatief van het VUB Alumninetwerk

Dit format kwam tot stand dankzij een goede samenwerking met de Oudstudentenbond (OSB), het VUB Career Center en de facultaire alumniverenigingen.

Een mooi voorbeeld van hoe je via samenwerking kan bouwen aan duurzame verbindingen. Want door masters, PhD-studenten en pas afgestudeerden in contact te brengen met alumni, bouwen we aan een uniek alumninetwerk én dus ook aan de toekomst!
#DeWereldHeeftJeNodig