Studeer je binnenkort af en zet je jouw eerste stappen op de arbeidsmarkt? Of ben je al even aan het werk en zoek je naar inspiratie om jouw loopbaan te verrijken? Als netwerk kunnen we van elkaar leren. Tijdens een webinar peilden we naar het carrièreverhaal van vijf inspirerende VUB alumni ‘Solvay Business School’. Het doel? Je overladen met heel wat inhoudelijke inspiratie en praktische tips and tricks om van jouw eigen loopbaan een succesverhaal te maken. Wij sommen de vijf belangrijkste learnings uit het gesprek nog even voor je op. Ontdek, onderneem actie en floreer!

1. Een doctoraat loont voor jouw carrière

Een doctoraatsstudie levert jou in de eerste plaats een stevige leerschool in academisch onderzoek op. Daarnaast ontwikkel je ook heel wat specifieke vaardigheden die van onschatbare waarde zijn in de bedrijfswereld. Analytisch denken, problemen oplossen, presenteren voor een publiek, werken tegen deadlines, doorzetten, mensen overtuigen van jouw standpunt met onderbouwde argumenten … noem maar op. Heb je de kans om te doctoreren? Dan valt deze optie dus zeker te overwegen!

2. Stages geven je ‘on the job experience'

Een stage biedt je de kans om je (al tijdens je studies) te oriënteren op de arbeidsmarkt. Het is de ideale manier om te ontdekken of een beroepskeuze en sector aansluiten bij jouw verwachtingen. Is dat niet het geval? Dan heb je alvast geleerd wat je minder graag doet en dat is net zo belangrijk.

Maar dat is niet het enige voordeel van een stage. Andere pluspunten? Je leert jezelf kennen. Je ontdekt in welke professionele vaardigheden je al sterk bent en waar je nog aan moet werken. Je leert mensen uit de sector kennen en breidt je netwerk uit met nuttige contacten. Kortom, je doet heel wat relevante werkervaring op die goed is voor jouw persoonlijke ontwikkeling. En voor jouw CV.

EXTRA VOORDEEL - Bij een succesvolle stage bestaat de kans dat je er als werknemer aan de slag kan. Het proberen waard, toch?!

3. ‘Niets weten over het bedrijf waar je voor solliciteert is een no go’

Bereid je zo goed mogelijk voor op het sollicitatiegesprek door je in te lezen over het bedrijf. Onderzoek met welke projecten het bedrijf zich bezighoudt en hoeveel mensen er werken. Ga na wie de concurrent is. Check de website en schrijf je in op de nieuwsbrief. Noem maar op. Al dit opzoekingswerk kan je helpen bij het voorbereiden van jouw salespitch. Het toont dat je betrokken bent bij het bedrijf en dat je er echt voor wilt gaan.

Nog een belangrijke tip: ga ook na of de bedrijfswaarden en -attitudes aansluiten bij jouw persoonlijkheid. Praat met mensen die er al werken. En maak de reflectie of jij er zou kunnen aarden. Hoe meer dit het geval is, hoe groter de kans op een positieve match.

4. ‘Overtuigd van een vacature? Solliciteer eerst elders’

Solliciteren kan je leren. Ook hier geldt: hoe meer je het doet, hoe beter je erin wordt. Je ontdekt hoe je je best voorbereidt op een gesprek, aan welke vragen je jou mag verwachten, hoe je jouw sterke kwaliteiten het beste beklemtoont, noem maar op.

Je stelt met andere woorden jouw verkooppraatje op scherp. Daarom is het best dat je al wat ervaring hebt met solliciteren, alvorens je voor je droomjob gaat.

5. Reflecteer over jouw comfortzone

Wanneer je best verandert van job, hangt af van persoon tot persoon. Het loont de moeite om af en toe stil te staan bij jouw eigen leercurve en je af te vragen wat je wil bereiken. Zit je in je comfortzone en voelt het goed om daar nog even te blijven? Dan is dat heel ok. Leer je niet meer veel bij in je huidige job en voel je dat je wil groeien? Dan moet je misschien verder kijken en zoeken naar nieuwe kansen. Je kan op heel veel manieren bijleren en voldoening halen uit jouw job. Het belangrijkste is dat je jouw hart volgt.

Over de sprekers

Dit artikel kwam tot stand dankzij de wijze beroepslessen van deze vijf VUB Alumni ‘Solvay Business School’:

Zij deelden hun inspirerende verhaal met onze VUB gemeenschap via een online panelgesprek.

Op zoek naar nog meer carrièretips en inhoudelijke inspiratie? Ontdek ook de beroepslessen van oud-studenten van onze andere faculteiten.

Een initiatief van het VUB Alumninetwerk

Dit format kwam tot stand dankzij een goede samenwerking met de Oudstudentenbond (OSB), het VUB Career Center en de facultaire alumniverenigingen.

Een mooi voorbeeld van hoe je via samenwerking kan bouwen aan duurzame verbindingen. Want door masters, PhD-studenten en pas afgestudeerden in contact te brengen met alumni, bouwen we aan een uniek alumninetwerk én dus ook aan de toekomst! #DeWereldHeeftJeNodig