Studeer je binnenkort af en zet je jouw eerste stappen op de arbeidsmarkt? Of ben je al even aan het werk en zoek je naar inspiratie om jouw loopbaan te verrijken? Als netwerk kunnen we van elkaar leren. Tijdens een webinar peilden we naar het carrièreverhaal van vijf inspirerende VUB alumni ‘Sociale Wetenschappen’. Het doel? Je overladen met heel wat inhoudelijke inspiratie en praktische tips and tricks om van jouw eigen loopbaan een succesverhaal te maken. Wij sommen de vijf belangrijkste learnings uit het gesprek nog even voor je op. Ontdek, onderneem actie en floreer!

1. Wacht niet op je diploma. Ga alvast op zoek naar een eerste job!

Studeer je bijna af? Niets houdt je tegen om nu al op zoek te gaan naar een eerste job. Een goede voorbereiding is het halve werk! Maak een lijstje van bedrijven waar je graag zou willen werken. Lees je in over die bedrijven. Hou hun vacatures in de gaten. Is er een vacature die je aanspreekt? Go for it! Het belangrijkste is dat je een job vindt die bij jou past. Je diplomabewijs kan je later nog binnenbrengen.

2. Kapitaliseer àl jouw ervaringen

Bij een sollicitatie speelt werkervaring een belangrijke rol. Maar als starter moet je natuurlijk wel eerst de kans krijgen om die ervaring op te bouwen. Proef daarom al tijdens je studies van het professionele werkleven. Loop stage bij een bedrijf. Oefen studentenjobs uit in sectoren die jou boeien. Doe aan vrijwilligerswerk. Werk aan je social skills door actief te zijn in het verenigingsleven. Tijdens je eerste sollicitatiegesprek kan je in de verf zetten wat je uit deze ervaringen hebt geleerd.

3. “Jij moet je verkopen aan een bedrijf, maar het bedrijf moet zich ook verkopen aan jou”

Een sollicitatiegesprek werkt in twee richtingen. Een werkgever gaat na of jij als potentiële werknemer past binnen het bedrijf. Maar ook jij moet nagaan of het bedrijf bij jou past. Lees je daarom altijd goed in over het bedrijf, alvorens je gaat solliciteren. En ga na of de bedrijfswaarden en -attitudes aansluiten bij jouw persoonlijkheid. Hoe meer dit het geval is, hoe groter de kans op een positieve match.

EXTRA TIP – Ben je op zoek naar een eerste job? Jouw eerste werkervaring moet jou “goesting geven om verder te gaan”. Besteed hier daarom zéker aandacht aan.

4. 'Het is aan jou om je job leuk te maken’

Als je richting wil geven aan jouw loopbaan, is het altijd een goed idee om je te laten inspireren door anderen. Vergeet ook zeker niet om intern jouw neus op te steken. Leer jouw bedrijf kennen, maak kennis met de andere teams en hun projecten. Laat je inspireren. Spreekt een project je aan? Maak dat duidelijk aan jouw leidinggevende.

Jij weet immers als geen ander waar jouw passies liggen. Waar je in wil groeien. Wat je energie geeft. Als je wil dat anderen weten wat jij graag doet (of zou doen), dan moet je dat durven benoemen.

5. ‘Je creëert wat je vreest’

Soms zit je met bepaalde angsten op het werk (‘ik ga nooit promotie maken’, ‘mijn collega’s hebben mij niet graag’, noem maar op). Wanneer je gelooft in die negatieve gedachten, ga je je er onbewust naar gedragen. En dat vergroot dan weer de kans dat jouw vrees werkelijkheid wordt.

Voel je een negatieve bui hangen? Probeer afstand te nemen van de situatie. Doe aan zelfreflectie: Waarom voelt het zo aan? Ligt de oorzaak misschien bij mijzelf? Doorbreek die negatieve gedachtestroom door te denken aan iets positiefs. Wees lief voor jezelf. Je bent het waard!

Over de sprekers

Dit artikel kwam tot stand dankzij de wijze beroepslessen van deze vijf VUB Alumni ‘Sociale Wetenschappen:

Zij deelden hun inspirerende verhaal met onze VUB gemeenschap via een online panelgesprek.

Op zoek naar nog meer carrièretips en inhoudelijke inspiratie? Klik hier.

Een initiatief van het VUB Alumninetwerk

Dit format kwam tot stand dankzij een goede samenwerking met de Oudstudentenbond (OSB), het VUB Career Center en de facultaire alumniverenigingen.

Een mooi voorbeeld van hoe je via samenwerking kan bouwen aan duurzame verbindingen. Want door masters, PhD-studenten en pas afgestudeerden in contact te brengen met alumni, bouwen we aan een uniek alumninetwerk én dus ook aan de toekomst!
#DeWereldHeeftJeNodig