Studeer je binnenkort af en zet je jouw eerste stappen op de arbeidsmarkt? Of ben je al even aan het werk en zoek je naar inspiratie om jouw loopbaan te verrijken? Als netwerk kunnen we van elkaar leren. Tijdens een webinar peilden we naar het carrièreverhaal van vier inspirerende VUB alumni ‘Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie’. Het doel? Je overladen met heel wat inhoudelijke inspiratie en praktische tips and tricks om van jouw eigen loopbaan een succesverhaal te maken. Wij sommen de vijf belangrijkste learnings uit het gesprek nog even voor je op. Ontdek, onderneem actie en floreer!

1. Hanteer een open mindset

Als twintiger zit je in de fleur van je leven. Je zoekt uit waar je interesses liggen en groeit in deze periode uit tot de volwassene die je wil zijn. Net daarom is het belangrijk dat je veel nieuwe dingen uitprobeert, fouten maakt en daar uit leert. Zo krijg je meer voeling met wat je wil doen én – minstens even belangrijk – met wat je niet wil doen.

Dat geldt ook voor je studie- en jobkeuze. Ga af op je buikgevoel. Ontdek waar je voldoening van krijgt. En besef dat keuzes nooit definitief hoeven te zijn, maar dat ze je net een mooie rugzak opleveren. Met deze open mindset ligt de wereld aan je voeten.

2. Loop achter je droomjob aan

Je droomjob wordt je meestal niet in de schoot geworpen. Maar dat betekent niet dat ze onbereikbaar is. Je kan er naartoe werken door een proactieve houding aan te nemen in alles wat je doet.

Selecteer jouw stageplaats doelbewust. Kies voor een thesisonderwerp dat relevant is voor de sector waarin je wil terechtkomen. Breid je netwerk uit met nuttige contacten. Solliciteer spontaan bij bedrijven waar je zou willen werken. Op deze manier bouw je relevante ervaring op en sla je een eerste brug richting droomjob.

EXTRA TIP – Zoek je een job in de sportwereld? Hou dan ook deze websites regelmatig in het oog:

3. 'Wachten is achteruitgaan’

Sommige jobs zijn dun gezaaid. Wacht je in dit geval best tot een opportuniteit zich voordoet, of ga je alvast elders aan de slag? Onze alumni hun mening: “Wachten is achteruitgaan”. Daarom luidt ook hier het advies: neem een proactieve houding aan.

Zoek in je netwerk naar mensen met een gelijkaardige positie en analyseer hun parcours en competenties. Laat hun verhaal je inspireren om zelf alvast wat relevante werkervaring op te bouwen. Werk aan je professionele competenties. En blijf ondertussen de jobmarkt nauwlettend in het oog houden.

4. ‘Als PhD’er moet je aanvaarden dat je nog geen bedrijfservaring hebt opgebouwd’

Als kersvers doctoraathouder gaat de stap van de universiteit naar de arbeidsmarkt soms moeizaam. Je mist nog wat affiniteit met de bedrijfswereld en -cultuur, terwijl veel bedrijven net hameren op die ervaring.

Laat je hierdoor niet afschrikken. Neem deel aan een sollicitatiegesprek vanuit een open en constructieve houding. Aanvaard dat je nog geen bedrijfservaring hebt opgebouwd. En durf te communiceren over de vaardigheden waarin je als PhD’er wel uitblinkt: analytisch denken, problemen oplossen, presenteren voor een publiek, werken tegen deadlines, doorzetten, mensen overtuigen van jouw standpunt met onderbouwde argumenten… Deze troeven leveren jou sowieso een meerwaarde op de arbeidsmarkt op!

5. Je moet jezelf blijven uitdagen

Het loont de moeite om af en toe stil te staan bij jouw eigen functioneren en je af te vragen wat je wil bereiken.

Zit je in je comfortzone en voelt het goed om daar nog even te blijven? Dan is dat heel ok. Leer je niet meer veel bij in je huidige job en voel je dat je wil groeien? Dan moet je misschien verder kijken en zoeken naar nieuwe kansen. Je kan op heel veel manieren bijleren en voldoening halen uit jouw job. Het belangrijkste is dat je jouw hart volgt.

Over de sprekers

Dit artikel kwam tot stand dankzij de wijze beroepslessen van deze vier VUB Alumni ‘Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie’:

Zij deelden hun inspirerende verhaal met onze VUB gemeenschap via een online panelgesprek.

Op zoek naar nog meer carrièretips en inhoudelijke inspiratie? Klik hier.

Een initiatief van het VUB Alumninetwerk

Dit format kwam tot stand dankzij een goede samenwerking met de Oudstudentenbond (OSB), het VUB Career Center en de facultaire alumniverenigingen.

Een mooi voorbeeld van hoe je via samenwerking kan bouwen aan duurzame verbindingen. Want door masters, PhD-studenten en pas afgestudeerden in contact te brengen met alumni, bouwen we aan een uniek alumninetwerk én dus ook aan de toekomst!
#DeWereldHeeftJeNodig