Studeer je binnenkort af en zet je jouw eerste stappen op de arbeidsmarkt? Of ben je al even aan het werk en zoek je naar inspiratie om jouw loopbaan te verrijken? Als netwerk kunnen we van elkaar leren. Tijdens een webinar peilden we naar het carrièreverhaal van vijf inspirerende VUB alumni ‘Ingenieurswetenschappen’. Het doel? Je overladen met heel wat inhoudelijke inspiratie en praktische tips and tricks om van jouw eigen loopbaan een succesverhaal te maken. Wij sommen de vijf belangrijkste learnings uit het gesprek nog even voor je op. Ontdek, onderneem actie en floreer!

1. ‘Ga ervan uit dat je nieuwe job voor de rest van je carrière is’

Kies voor een job die jou op het lijf geschreven is. Omdat de job jou interesseert, aansluit bij jouw passies, je energie geeft. Omdat je voeling hebt met de bedrijfscultuur.

Als je een nieuwe professionele uitdaging aangaat, moet je ervan uitgaan dat het voor de rest van je carrière is. Het moet exact zijn wat jij zoekt op dat moment. Dit vergroot de kans dat je jouw job graag doet en dat je je goed voelt in het team. En dat is geen overbodige luxe, want je brengt meer tijd op het werk dan thuis door.

2. Een droomjob evolueert

Wat vandaag jouw droomjob is, is dat niet noodzakelijk binnen 10 jaar. Je evolueert constant als mens en de ideale job verandert mee. Met deze open mindset maakt ‘een job voor het leven’ plaats voor ‘een leven vol jobs’.

Elke werkervaring geeft je meer inzicht in je rol als werknemer. Doet je ontdekken wat je energie geeft en kost. Ligt een functie-inhoud of werkomgeving je echt niet? Blijf dan ook niet te lang hangen maar ga op zoek naar iets wat meer past bij jouw profiel. Keuzes hoeven nooit definitief te zijn, ze leveren je net een mooie rugzak op.

3. Gebruik jouw leercurve als kompas

Je leercurve is een goede graadmeter om te veranderen van job. Het loont dan ook de moeite om hier af en toe over te reflecteren. Als je voelt dat je niet veel meer bijleert, is het misschien wel tijd om op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen.

Dat kan door te solliciteren bij een nieuw bedrijf. Door te groeien binnen je huidige bedrijf (iets bijstuderen, vragen om extra verantwoordelijkheden, veranderen van dienst, noem maar op). Of zelfs door je carrière over een hele andere boeg te gooien. Ook hier geldt: volg jouw buikgevoel. Op deze manier kom je uit bij jobs die aanleunen bij jouw passies.

4. Een sollicitatiegesprek is geen examen

Een sollicitatiegesprek werkt in twee richtingen. Een werkgever gaat na of jij als potentiële werknemer past binnen het bedrijf. Maar ook jij moet nagaan of het bedrijf bij jou past. Lees je daarom altijd goed in over het bedrijf, alvorens je gaat solliciteren. En ga na of de bedrijfswaarden en -attitudes aansluiten bij jouw persoonlijkheid. Hoe meer dit het geval is, hoe groter de kans op een positieve match.

EXTRA TIP – Een sollicitatiegesprek is geen examen. Er bestaan geen juiste of foute vragen en antwoorden. Durf daarom ook eerlijk te benoemen wat jij verwacht van de job: een goede work-life balans, flexibiliteit, doorgroeimogelijkheden … . Enkel zo weet je of je geknipt bent voor de job.

5. Ontwikkel je eigen leerschool

Studeren stopt niet na je studententijd. Je doet het je hele leven lang. Het bereidt je voor op de arbeidsmarkt van morgen en houdt je kritische geest scherp. Ook als professional is het daarom belangrijk om actief op zoek te gaan naar manieren om je voortdurend te ontplooien.

Zo kan je op regelmatige basis cursussen volgen om bij te blijven in jouw vakgebied. Maar je kan ook bijleren on the job. Dit doe je door een open houding aan te nemen: laat je werk nakijken door collega’s, sta open voor hun feedback, durf fouten toe te geven en zoek samen naar oplossingen. Zo ontwikkel je een leerschool voor jezelf en blijf je groeien.

Over de sprekers

Dit artikel kwam tot stand dankzij de wijze beroepslessen van deze vijf VUB Alumni ‘Ingenieurswetenschappen’:

Zij deelden hun inspirerende verhaal met onze VUB gemeenschap via een online panelgesprek.

Op zoek naar nog meer carrièretips en inhoudelijke inspiratie? Klik hier.

Een initiatief van het VUB Alumninetwerk

Dit format kwam tot stand dankzij een goede samenwerking met de Oudstudentenbond (OSB), het VUB Career Center en de facultaire alumniverenigingen.

Een mooi voorbeeld van hoe je via samenwerking kan bouwen aan duurzame verbindingen. Want door masters, PhD-studenten en pas afgestudeerden in contact te brengen met alumni, bouwen we aan een uniek alumninetwerk én dus ook aan de toekomst!
#DeWereldHeeftJeNodig