Vorige week kondigde de Vrije Universiteit Brussel aan dat ze alle onderwijsactiviteiten in het tweede semester digitaal zal organiseren. De omschakeling naar digitaal onderwijs verliep onverwacht en abrupt. Daardoor hebben studenten vragen: Hoe zullen de examens georganiseerd worden? Wat met de kwaliteit van het online onderwijs?

De belangrijkste doelstelling van de VUB is om studieduurvertraging door de Coronasituatie te voorkomen. Om alle ongerustheid weg te nemen, kunnen we nu al aankondigen dat we er alles aan zullen doen om in juni 2020 examens te organiseren, ook op campus. Het wordt dus een mengvorm van online en offline evaluatievormen. Alle docenten en opleidingen bekijken momenteel welke aanpassingen nodig zijn, zoals wijziging van de examenvorm, examens op afstand en het nemen van organisatorische maatregelen rond social distancing.

De nieuwe maatregelen zullen voor elke opleiding en in overleg met de faculteit en studentenvertegenwoordigers de komende dagen en weken gecoördineerd en geconcretiseerd worden, en in de week van 20 april 2020 gecommuniceerd worden via Canvas. Vragen waarop de universiteit nu al een antwoord heeft, worden beantwoord. Zijn er nog geen antwoorden, dan vermelden we dit ook.

De VUB streeft ernaar om de academische kalender maximaal te behouden, maar bekijkt eveneens de mogelijkheid van een beperkte verlenging van de examenperiode. We waken erover dat een verlofperiode voor iedereen is voorzien. Uiteraard is dit onder voorbehoud van nieuwe maatregelen door de nationale veiligheidsraad of wijzigingen in de evolutie van de Coronasituatie de komende dagen en weken.

Om deze omschakeling goed te begeleiden, vindt er overleg plaats tussen rector, vicerectoren, decanen en studentenvertegenwoordigers. Daarnaast is er ook regelmatig overleg tussen de VUB en andere Vlaamse en Franstalige universiteiten, alsook met de Vlaams minister van Onderwijs.

Het onzeker verloop van de Coronasituatie zo goed mogelijk managen, is een uitdaging voor ons allen. Frustratie en nood aan flexibiliteit horen daar voor ieder van ons bij.

Om de kwaliteit van het online onderwijs te garanderen en optimaliseren, schakelde de afdeling Onderwijs en Studentenzaken van de VUB sinds de abrupte omschakeling naar afstandsonderwijs een versnelling hoger. We ondersteunen docenten om hun digitaal collegeaanbod zo vlot mogelijk te laten verlopen en ontwikkelden daarvoor een tweetalige website rond afstandsonderwijs voor docenten, online en live infosessies, een docentenforum leerplatform alsook een helpdesk die 7/7 bemand is. Daardoor wordt het online onderwijs geleidelijk aan alsmaar beter. Een volledige en kwaliteitsvolle omschakeling naar digitaal onderwijs vergt tijd. VUB rekent op ieders begrip.

Powerpoints kunnen niet als online lesmateriaal worden beschouwd. Er moet gedoceerd worden. Studenten die vragen hebben bij de digitale onderwijsorganisatie, worden uitgenodigd om het meldpunt van hun faculteit te contacteren. Elke faculteit zal hierover communiceren via Canvas.

Voor informatie en antwoord op veel gestelde vragen, kan je nog steeds terecht op www.vub.be/coronavirus en coronavirus@vub.be.