Installatie Koen Vanmechelen op Vrije Universiteit Brussel

Kunstenaar Koen Vanmechelen en Vrije Universiteit in Brussel onder leiding van Rector Caroline Pauwels, hebben het genoegen u uit te nodigen voor de inauguratie van de nieuwe installatie Ab Chao - LaMouseion, ingehuldigd op de Vrije Universiteit Brussel, campus-Etterbeek.

Het kunstwerk komt voort uit een intense samenwerking tussen Vanmechelen en VUB en ULB, rond LaMouseion; een gedurfd denkexperiment met en voor jongeren dat past binnen de filosofie en ruime geschiedenis van de VUB die kunst en wetenschap verbinden.

Vanmechelens nieuwe installatie maakt deel uit van het Humanistisch Sculpturenpark, het uniek openluchtmuseum met permanente en tijdelijke kunstcollecties.Kunstwerk Ab Chao 3De inauguratie vindt plaats op zaterdag 23 oktober om 11:00 uur in het Circulair Retrofit Lab op de VUB-campus in Etterbeek.

Ab Chao - LaMouseion is een levende en groeiende installatie die LABIOMISTA, Vanmechelens evoluerende kunstwerk over de mix van het leven in Genk, verbindt met Brussel. Op de iconische Willy Van Der Meeren studentenwoningen, plaatst de kunstenaar twee gigantische eieren en neon installaties. Ze verwijzen naar de kennisboxen van LaMouseion op LABIOMISTA, waar de AB OVO neons het begin van het project inluiden. Het binnenplein wordt omgevormd tot een centrale tuin met een grote variëteit aan kruiden, (fruit)bomen en planten. “Het is uit de dans van orde en chaos dat leven en innovatie kunnen ontstaan,” aldus Vanmechelen.