UNIVER.CITY is al een tijdje een ingeburgerd begrip aan de VUB. Met het project wil de universiteit een kwaliteitsvol, toekomstbestendig en maatschappijgebaseerd onderwijsaanbod uitbouwen. In amper een paar jaar tijd heeft zich rond UNIVER.CITY een brede, enthousiaste leergemeenschap van docenten en opleidingsverantwoordelijken gevormd, die zich inzet voor Community Engaged Research and Learning (CERL). Ook dit jaar zetten ze met z’n allen een mooi resultaat neer en toonde iedere betrokkene zijn/haar betere zelf: studenten, docenten, onderzoekers, projectmedewerkers, … met Amor Mundi als leidraad.

De lijst van verwezenlijkingen mag gerust indrukwekkend worden genoemd. Zeker als je rekening houdt met de semi-lockdown. Plannen werden in no time omgeturnd, zodat de projecten vanop veilige afstand konden worden verdergezet. Maar zie: ook dit jaar leidde het traject tot een gericht (her)ontwerp van een aantal VUB opleidingsonderdelen.

Onder andere de vakken Leren van individuele leerlingen (Els Consuegra & Inge Bogaert), Samen leren in detentie (An-Sofie Vanhouche), Milieuaspecten van het ingenieursberoep (Hubert Rahier), Onderzoeksproject sociologie (Hadewijch Vandenheede, Laura Emery, Tom De Winter), Gerontologie in de praktijk (Christel Geerts), Educational Design en e-learning Environments (Chang Zhu) werden in een nieuw jasje gestopt.

De gedeelde inzichten en instrumenten werden samengebracht in een online toolkit. Die moet individuele docenten, opleidingen en vakgroepen ondersteunen in het ontwikkelen van authentieke leerprocessen afgestemd op één-en-twintigste-eeuwse uitdagingen en opportuniteiten. Een zeer gesmaakt initiatief, te oordelen naar de feedback van studenten, partnerorganisaties en betrokken VUB’ers, zoals hieronder weergegeven:

Quotes studenten, docenten, organisators UNIVER.CITY

Ook voor volgend jaar staat één en ander in gereedheid. Zo zal het Erasmus+-project CIRCLET van start gaan en is een CERL-conferentie en netwerkdag in voorbereiding. Meer info hierover op de projectwebsite www.univercity.be.

Heb jij ook interesse om in te stappen of wil je op de hoogte blijven van onze CERL- en andere activiteiten, stuur een mailtje naar info.cerl@vub.be. Voor inspiratie kan je gaan grasduinen in onze toolkit of deelnemen aan het informeel afsluitmoment, komende week woensdag 1 juli vanaf 17u onder de brug bij Parckfarm.