De huidige lockdown-maatregelen bieden het uitgelezen moment om aan zelfreflectie te doen, om na te denken over wat we echt belangrijk vinden in ons leven, zegt relatietherapeut en seksuoloog Bert Van Puyenbroeck. Ook op relationeel en seksueel vlak.

Relatietherapeut en seksuoloog Bert Van Puyenbroeck is als docent verbonden aan de faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen en als onderzoeker werkzaam aan de onderzoeksgroep Mental Health and Wellbeing. Hij spitst zich in zijn onderzoek toe op familierelaties, identiteit en seksualiteit.

De tips van Bert Van Puyenbroeck

1. Gebruik sociale media waar ze voor dienen: om sociaal contact te houden

Wat op dit moment belangrijk is, is physical distancing, maar sociaal contact kunnen we best volop onderhouden. Benut daarom de vele mogelijkheden van sociale media om verbonden te blijven met je vrienden, je lief, de mensen waar je om geeft …

2. Neem tijd voor introspectie

Keer je naar binnen nu we niet naar buiten mógen gaan. Deze periode is het uitgelezen moment in je leven om, weg van de drukte en hectische routines, aan zelfreflectie te doen. Wat vind ik nu écht belangrijk? Wat wil ik op relationeel en seksueel vlak in mijn leven meer plaats geven? Trek tijd uit om echt tot jezelf te komen, om daarna weer met de nodige zelfkennis bij elkaar te komen.

3. Breek het taboe op zelfbevrediging

Masturbatie is een onderwerp dat ook binnen koppels nog al te vaak in de taboesfeer blijft. Dit is hét moment om dit onderwerp te bespreken met je partner. Zeker nu mensen die niet samenwonen met hun partner geen seks mogen hebben, is zelfbevrediging zowat de enige mogelijke seksuele activiteit. Het is bovendien goed om je stress te ontladen.

4. Experimenteer met sociale media

Waarom WhatsApp, FaceTime en Skype niet creatief aanwenden om je partner te prikkelen? Zeker als je niet samenwoont, kan dit grappig en leuk zijn. Ga eens virtueel samen in bad. Stel elkaar drie vragen over je erotische voorkeuren. Schrijf samen aan een erotisch verhaal. Alleszins, weet dat deze periode van quarantaine ook weer voorbijgaat. Er komt een moment waarop we elkaar opnieuw mogen aanraken, zoenen en vrijen. Je komt dan graag samen geïnspireerd uit deze periode.

5. Laat je niet regeren door angst

Het gevaar is reëel, maar laat angst niet je keuze zijn om hier mee om te gaan. Aan elke wolk zit een zilveren randje, en ook deze situatie biedt nog altijd kansen. Kom tot rust en kijk wat er nog lukt. Welke mogelijkheden aan creativiteit heb je wel nog? Wat kan je allemaal doen om je dagelijkse leven betekenisvol in te vullen? En: ook niets doen, is soms heel veel doen.

Hoe goed heeft u uw eigen tips de laatste weken zelf opgevolgd?

“Dit is het uitgelezen moment om in onze kleine tuin te wroeten, samen met de kinderen een picknick te houden, maar ook regelmatig tot rust te komen. Naast mijn academische werk doe ik ook aan fotografie. Ik neem nu de tijd om eens op een andere manier foto’s te nemen en we bereiden ook een onderzoeksproject rond intimiteit en fotografie voor. Het vertoeven buiten de comfortzone in deze quarantaineperiode heeft me in elk geval geprikkeld om enkele zaken anders aan te pakken en nieuwe ideeën in alle rust te verkennen.”

Relatietherapeut en seksuoloog Bert Van Puyenbroeck is als docent verbonden aan de faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen.