In zijn essay zet hij de Nederlandse taal op meesterlijke wijze in om iets heel essentieels duidelijk te maken van de menselijke aard, te weten: er zal altijd angst bestaan voor diversiteit. Zito Ysenbaert laat de chaos plaatsmaken voor een kunstwerk, voor compositie, voor een nieuw verhaal en voor inclusiviteit van alles wat eerder onverenigbaar leek, zo oordeelde de jury.

De Gerrit Krolprijs werd dit jaar in het leven geroepen door het Talencentrum en de Faculteit der Letteren van de RUG om de aandacht te vestigen op het Nederlands als academische taal. Studenten van alle universiteiten uit het Nederlands taalgebied werden uitgenodigd om een in het Nederlands geschreven essay in te zenden van maximaal 2.000 woorden. Vervolgens bepaalde een deskundige jury welke inzenders in aanmerking kwamen voor een nominatie en werd de winnaar verkozen. De jury bestond uit Ellen Deckwitz (schrijver), Ellen Krol (dochter van Gerrit Krol) en Ronald Ohlsen, schrijver en docent Talencentrum. Gelet werd op originaliteit, stilistisch vernuft en talent voor divertissement. Het essay van Zito Ysenbaert is gepubliceerd op literair weblog Tzum:

Over Gerrit Krol

De in 2013 gestorven Gerrit Krol was een vooraanstaande Nederlandse schrijver met een omvangrijk en gelauwerd oeuvre. Hij kreeg onder andere de Constantijn Huygensprijs en P.C. Hooft-prijs. Hij overleed op 79-jarige leeftijd in zijn geboorte- en woonplaats Groningen.