Deze ochtend publiceerde rector Caroline Pauwels op haar Facebookpagina een boodschap aan studenten en alumni. Ze toont daarin begrip voor de frustratie van jongeren die zich wederom gegijzeld voelen door het Covid-19 virus, in het bijzonder de studenten en alumni die te horen kregen dat St-V werd uitgesteld omwille van de huidige Covid-19 situatie. Ze bevestigt ook haar solidariteit met de zorgsector en coronaslachtoffers.

"Beste studenten, beste alumni,

De beslissing tot het uitstellen van Saint V was een aartsmoeilijke. Ook ik keek ernaar uit. Ook ik heb een beproefd hart. Ik begrijp de boosheid. Ik begrijp ook de teleurstelling omdat de beslissing zonder inspraak gebeurde. Ik begrijp de frustratie van een generatie, kinderen, scholieren en studenten, die zich ‘gegijzeld’ voelen door een virus dat hen, minder of quasi niet treft. Ik heb de solidariteit en verantwoordelijkheidszin van onze studenten steeds gezien en geprezen bij wie voor deze generatie minder respect opbracht. Uitdrukkelijk. Ik zie de impact van deze pandemie op het welzijn van jongeren. Maar vandaag sta ik achter de genomen beslissing vanuit de solidariteit met een beproefde zorgsector, waar sommigen van jullie toe behoren. Vanuit solidariteit ook met de niet-covidpatienten waarvoor de noodzakelijke zorg crescendo wordt uitgesteld. Uit respect voor de mensen die zelf covid hadden, waarvan sommigen met long covid geconfronteerd worden, voor medemensen die een dierbare verloren. Ik zie de feiten: de stijgende cijfers, de herschikking van de zorg, de uitval van zorgpersoneel. Het is onze plicht om te helpen waar we kunnen. Uit zorg voor het belang en geluk dat ons overstijgt.

Maar ik bevestig: met grote spijt in het VUB hart. Een Saint-V in mineur. Dat besef ik. Maar één die ik hoop later met jullie te kunnen beleven in meer vrijheid, meer gelijk(waardig)heid en verbondenheid. #WeAreVUB"

Afbeelding: CAVA collectie