VUB en ULB vieren St.V coronaproof

Op 20 november herdenken de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Université libre de Bruxelles (ULB) hun stichter Pierre-Théodore Verhaegen. Ze doen dit naar goede gewoonte onder de noemer St.V. Omwille van de huidige coronamaatregelen vinden er geen fysieke feestelijkheden plaats. Zowel de academische overheden als de studenten bieden een online alternatief aan. Het thema waarrond de studenten dit jaar hun St.V vormgeven, is: Met afstand maar niet afstandelijk | Confiné.e.s mais pas aveuglé.e.s.

Op 20 november 1834 opende de ULB op initiatief van Pierre-Théodore Verhaegen voor de eerste keer haar deuren. Ieder jaar herdenken VUB, ULB en hun studenten daarom op deze datum hun stichter. Ze herdenken ook andere vrijdenkers die de waarden van beide universiteiten verdedigd hebben.

Herdenking

Dit jaar gaan de herdenkingen online door. De VUB eert haar vrijdenkers via deze Facebookpagina. De live verslaggeving over de bloemenhuldes start om 9u. Om 12u gaat het programma verder met reportages over St. V: wie zijn de vrijheidsdenkers- en strijders die we ieder jaar herdenken? Waarvoor staan ze symbool? En waarom moeten we hen blijven eren, ook in moeilijke tijden? Naar goede gewoonte nemen ook de Brussels burgemeester, beide rectoren en de studenten en alumni het woord.

St.V TV: 24 uur lang feest

De VUB- en ULB-studenten vieren St.V op hun eigen studentikoze manier. Zij lanceren een 'feestelijke' website waar ze 24 uur lang hun programma's uitzenden en samen, maar op afstand, St. V vieren.

Op de website brengen ze meer dan twintig 'TV-zenders' samen via Twitch-links. De verschillende kringcommissies van de Association des Cercles Etudiants (ACE) en het Brussels Studentengenootschap (BSG) zullen een speciaal programma voorstellen.

Met afstand maar niet afstandelijk | Confiné.e.s mais pas aveuglé.e.s

In dit uitzonderlijke jaar ligt het voor de Association des cercles étudiants (ACE - ULB) en het Brusselse studentengenootschap (BSG - VUB) voor de hand om de coronacrisis als thema te nemen. Deze periode, hoe gecompliceerd ook, heeft een aantal maatschappelijke problemen aan het licht gebracht: politiegeweld, seksueel geweld, onderfinanciering van ziekenhuizen en openbare diensten, discriminatie van minderheden. Tijdens deze lange dagen van isolatie is geen polarisering, maar wel eenheid en solidariteit nodig. Daarom is het thema van deze St.V editie: met afstand maar niet afstandelijk, confiné.e.s mais pas aveuglé.e.s.

Actie ten gunste van Villa Samson

Om hun solidariteit te benadrukken, steunen de studenten een goed doel. De VUB-studentenkringen verzamelen dit jaar geld bij elkaar voor Villa Samson van eht UZ Brussel. In Villa Samson kunnen gehospitaliseerde patiënten genieten van momenten met hun eigen huisdier. Voor patiënten die zelf geen huisdier hebben, is het een plek waar genezing wordt gestimuleerd via dierentherapie. Ook voor zorgpersoneel is het een plek om tot rust te komen.

St. V in 2021

Philippe Close, burgemeester van de stad Brussel, bevestigt dat de stad deze historische traditie wil behouden. "Dit jaar is helaas een uitzonderlijk jaar, maar ik hoop dat onze traditie volgend jaar wordt hervat, zoals het hoort. Als ULB-alumnus zal ik er altijd voor strijden dat de traditie van St.V in het centrum van Brussel in ere wordt gehouden", verzekert Philippe Close.