Het Kultuurkaffee op de VUB was een podium met een naam in het Belgische concertcircuit. Vele groten der aarde hebben er de bas gestemd, en hun lied gezongen. Het pensioen van Niklaas Van den Abeele was een mooie gelegenheid om nog eens in de straffe verhalen te duiken. Was het in het Kultuurkaffee dat ‘Irene’ zo mooi neen heeft gezegd?

Iedereen kent de Vlaamse klassieker ‘Irene’ van De Mens, de band van alumnus Frank Vander Linden. Volgens de tekst heeft niemand ooit zo mooi ‘neen’ tegen hem gezegd. “Of dat nu aan onze toog was, weet ik niet”, vertelt Niklaas met een brede grijns. “Maar Irene tapte wel in het KK, en aan de toog zat er al eens een Mens”. En de band Arsenal heeft zijn naam niet zomaar, weet iedereen die al eens de tram neemt aan de VUB.

“Het Kultuurkaffee heeft veel van zijn muzikaal verleden te danken aan zijn studenten, de gewetensbezwaarden die er hun legerdienst ontliepen en de gelijkgestemde zielen die het aantrok”, blikt Niklaas terug. “Lange Jan (De Kreuners), de Polle (Triggerfinger), Pieter Vreede (Red Zebra) of Geert Vanroelen (The Employees) kwamen er graag. Eén van de medewerkers had in Antwerpen een groepje op straat zien spelen, en zo stonden op een avond dEUS en Die Anarchistische Abentunterhaltung op het podium. Jan Delvaux bracht de Leuvense scene binnen, zoals Men 2nd en de gebroeders Mosuse met B-Tunes. Iets later volgde Noordkaap.”

Ook oud-student Kurt Overbergh, de programmator van de Ancienne Belgique, liet zijn muziekkriebels prikkelen in het Kultuurkaffee. “Kurt was al een muziekkenner voor hij naar de VUB kwam”, getuigt Niklaas. “Maar over het optreden van Kris Defoort Basement Party was hij laaiend enthousiast. Dat was jazz en swing met weerhaken, iets typisch voor het KK. Ook de twee tientonners met flight cases van Pink Floyd was wel indrukwekkend”. De Ancienne Belgique moest sluiten voor verbouwingen en op 6 april 1984 speelde dus zo maar eventjes David Gilmore in aula Q.

De namenlijst uit het Belpop-archief van de VUB oogt inderdaad indrukwekkend. Zet je schrap voor The Van Jets, Admiral Freebee, The Romans, Nacht und Nebel, Gabriel Rios, Absynthe Minded, Jef Neve, Sioen, Mintzkov Luna, Novastar, Buscemi, Ozark Henry, Ashbury Faith, The Wolf Banes, Belgian Associality, Kloot per W, Twee Belgen, Guido Belcanto, Arbeid Adelt, Lavvi Ebbel, Luk Van Acker, Roland, Jean Blaute, Jef Van Uytsel, Wannes Vande Velde, Rum, Urbanus, … Maar ook bekende internationale muzikanten zoals Nick Kershaw, Herman Van Veen, Yoko Ono, Gary Numan, The Cure of Tom Waits sieren het muzikale palmares op de VUB. Voor de zaalcapaciteit werd er soms uitgeweken naar Aula Q.

“Een onvergetelijk project was de big band BOCMO rond pianist Eddy Loozen, samen met studenten, personeel en professionele muzikanten. Vijfendertig man op het podium. Eddy woonde op de Triomflaan, en het KK met zijn piano was zijn tweede huiskamer. En van het één kwam het ander.”, blikt Niklaas terug. “Natuurlijk zijn we trots op onze namen, maar nog belangrijker was dat mensen ook samen muziek maakten, zoals het VUB-orkest en de Zangfaculteit.”

Eén absoluut hoogtepunt wil Niklaas niet noemen. “Al blijft het grensverleggende Computer Music Festival eind jaren tachtig me wel bij. Het was een perfecte samenwerking met het AI-lab van de VUB, waar tal van muzikanten onderzoek verrichtten. Kunst en wetenschap avant la lettre. En natuurlijk het fenomenale optreden van The Ex begin jaren negentig. Dat vergeet ik nooit. En over al die internationale bands, daar kan ik nog uren over vertellen.”

Mooie tijden.

foto: (c) Jean Cosyn

Lees ook: “Ik heb maar één concert gemist. Bij de geboorte van mijn zoon”, het afscheidsinterview van Niklaas Van den Abeele