Dit artikel verscheen eerder op prijs.mensenrechten.be.

De Liga prijst dit jaar professor Gerrit Loots en organisatie Jihad van de Moeders voor hun doorzettingsvermogen om Belgische kinderen van Syriëgangers en hun ouders terug te halen. Zij brengen de menselijkheid terug in een debat dat hevig gepolariseerd wordt en verdedigen een principieel standpunt gebaseerd op mensen- en kinderrechten.

Jihad van de Moeders is een collectief van moeders van Syriëgangers dat via wekelijkse praatgroepen steun biedt aan alle familieleden van Syriëgangers en waarbij ze elkaar op de hoogte houden van nieuws uit de Koerdische kampen. Daarnaast gaan ze radicalisering bij jongeren tegen door hen via activiteiten uit hun ‘bubbel’ te halen en in contact te brengen met andere jongeren. Verantwoordelijke moeder Nabila Mazouz neemt om deze initiatieven meer dan terecht op 7 december de Prijs in ontvangst.

Prof. Gerrit Loots reisde reeds tweemaal naar Koerdische kampen in Irak om kinderen van Belgische Syriëgangers hulp te bieden. Mede dankzij hem zijn er reeds zes (wees)kinderen teruggehaald naar België. De Liga hoopt ten zeerste dat Gerrit Loots de Belgische overheid met zijn onuitputbare inzet verder kan overtuigen tot het actief repatriëren van deze kinderen én hun ouders, als veiligste en bovenal meest menswaardige oplossing.

De prijsuitreiking kan rekenen op bijdragen van VRT-journalist Rudy Vranckx (onder voorbehoud), Kinderrechtencommissarissen Caroline Vrijens en Bernard De Vos, Voorzitter Liga voor Mensenrechten Kati Verstrepen,  Belgische kinderen (van Syriëgangers), Harpiste Stien De Neef en zoveel meer.

• Datum: zaterdag 7 december 2019
  • Locatie: VUB, Aula QA, Pleinlaan 2 - 1050 Brussel
  • Deuren: 17u00
  • Toespraken en optredens: 17u30 – 19u00