In zijn Corona-mijmeringen schrijft professor Philippe Humblé, docent in de opleiding Toegepaste Taalkunde, vanuit zijn ‘kot’ in Bertem, over ons alledaagse, verrassende nieuwe leven, in een tijd waarin de mens zichzelf moet heruitvinden, in een gereduceerde versie. Lees hier overpeinzing 6: Mindfulness vs. Corona.

Overpeinzing 7: Herontdekken vs. Corona

Ik fiets door de velden. Ik ben aan het ‘herontdekken’. Door deze lockdown herontdek ik voortdurend, onophoudelijk: de tuin, de kinderen, de vrouw, de boeken, de bloemen, de vogels in de lucht (ze zaaien niet, ze maaien niet).

Nu ik even stilhoud aan een bank aan de rand van de weg, en mijn fiets op zijn pikkel heb gezet, herontdek ik zelfs een stuk meermaals gesmolten chocolade in mijn fietszak. De vreugde van het herontdekken.

Ik herontdek de velden, hoe de bieten beet bij beet biet worden, hoe de lammetjes lammeren, hoe de geiteren mekkeren. Het is mooi: de hele dag ‘herontdekken’.

'Her-' is een van de meest succesvolle prefixen van de Nederlandse taal. Her-schrijven, her-zien, her-bouwen, her-lezen, her-kansen. Alles kan opnieuw, een vergevingsgezind prefix.

Een Braziliaanse vriend die Nederlands kent, vindt 'her-bronnen' het mooiste woord dat hij kent.

En kijk, terwijl ik op mijn bank zit, rijden twee vrouwen op sportfietsen voorbij: “Zo van die puf- en rijvakanties die we ons hele leven hebben gedaan...”, hoor ik ze zeggen. ‘Pufvakanties’ kan ik niet thuiswijzen, maar ik weet wat ze bedoelen: ze herontdekken hun eigen land. Ik kon hier niet toepasselijker zitten!

Daarstraks had ik les met de studenten van de eerste bachelor. Ze waren niet echt vrolijk, een beetje lam-geïsoleerd. Ik dacht: ze hebben de genoegens van het ‘herontdekken’ niet ontdekt.

‘Komaan,’ zei ik, ‘herontdek!’

Ik denk dat ze nog in de fase van het ontdekken zitten. Ik hoop dat ze snel oud worden.

---

Philippe Humblé (1955) geeft les aan de vakgroep Toegepaste Taalkunde, Spaanse vertaalkunde en Intercultural Communication. Hij heeft vijfentwintig jaar lesgegeven aan de Universidade Federal de Santa Catarina in Brazilië en sinds 2009 doceert hij aan de VUB. Vanaf volgend academiejaar ‘moet’ Humblé op pensioen, maar hij hoopt dat corona zijn plannen niet in de war stuurt om volgend jaar aan een ‘nieuwe carrière’ te beginnen, in Brazilië of in China.