In zijn Corona-mijmeringen schrijft professor Philippe Humblé, docent in de opleiding Toegepaste Taalkunde, vanuit zijn ‘kot’ in Bertem, over ons alledaagse, verrassende nieuwe leven, in een tijd waarin de mens zichzelf moet heruitvinden, in een gereduceerde versie. Lees hier overpeinzing 1: Natuur vs. Corona.

Overpeinzing 2: Kinderen vs. Corona

De kranten zeggen het elke dag.

De ouders moeten werken, de kinderen moeten studeren (virtueel).

De ouders kunnen niet werken, want de kinderen willen niet studeren.

De kinderen kunnen niet studeren, want de ouders willen werken.

De ouders verliezen hun geduld. De kinderen tasten in het duister, begrijpen niet waarom.

De kinderen hanteren hun logica. De ouders hanteren ‘hun’ logica.

De kinderen vinden hun logica ‘logisch’. De ouders vinden ‘hun’ logica logisch.

De ouders van de ouders hanteren nog een andere logica.

Die logica is verschillend van de logica van de ouders, maar heeft trekken van de logica van de kinderen.

Spijtig is het nu verboden voor de ouders van de ouders om in contact te komen met de kinderen van hun kinderen.

De communicatie tussen de logica van de ouders van de ouders (hierna ‘grootouders’) met de logica van de kinderen van hun kinderen (hierna ‘kleinkinderen’) is in de war gestuurd.

Het doorsijpelen van de kleinkind-grootouderlogica in de ouderlogica is hierdoor verstoord.

Wikipedia zegt: “Traditioneel wordt de logica door de filosofie bestudeerd, maar zij wordt ook tot de wiskunde gerekend.”

Ik denk dat de ouders de logica eerder onder de wiskunde classificeren. De kinderen en de grootouders rekenen ze eerder tot de filosofie.

---

Philippe Humblé (1955) geeft les aan de vakgroep Toegepaste Taalkunde, Spaanse vertaalkunde en Intercultural Communication. Hij heeft vijfentwintig jaar lesgegeven aan de Universidade Federal de Santa Catarina in Brazilië en sinds 2009 doceert hij aan de VUB. Vanaf volgend academiejaar ‘moet’ Humblé op pensioen, maar hij hoopt dat corona zijn plannen niet in de war stuurt om volgend jaar aan een ‘nieuwe carrière’ te beginnen, in Brazilië of in China.