In zijn Corona-mijmeringen schrijft professor Philippe Humblé, docent in de opleiding Toegepaste Taalkunde, vanuit zijn ‘kot’ in Bertem, over ons alledaagse, verrassende nieuwe leven, in een tijd waarin de mens zichzelf moet heruitvinden, in een gereduceerde versie. Lees hier overpeinzing 15: Parfum vs. Corona.

Overpeinzing 16: -R vs. Corona

Ik heb een huig-r. Nu ik volgend jaar toch met pensioen ga, heb ik besloten het te bekennen. Het kan immers op mijn carrière geen negatieve invloed meer hebben. Omdat ik altijd met Spaans heb gewerkt, was het behoud van die huig-r geen optie. Ik heb ze moeten leren, de rollende -r.

En het is zoals met alles: 'niet jong geleerd, moeilijk oud gedaan'.

De huig-r —en nu ga ik wel heel ver in mijn bekentenissen—, heb ik alleen kunnen in stand houden door volgehouden oefening.

Ik heb ook vele studenten hiermee willen helpen. Je begint met 'PRO'. 'PRI' is het moeilijkst. En daarna alleen de -r. Rollen. De tong onder druk zetten en de -r er uitpersen, en elke dag oefenen.

In de tijden voor corona deed ik het op de fiets, op weg naar het werk. Soms in de auto, wanneer ik mijn vrouw meenam, maar daar heb ik van moeten afzien. Mijn vrouw is zelf met een rollende -r geboren. Ze heeft geen geduld met mensen die "anders zijn".

Door corona heb ik nu al meer dan twee maanden mijn tong niet meer gerold. Maar zie! Ik zit op mijn fiets, valavond, de wijde velden in en plots daar komt ze ongevraagd tevoorschijn. Als een geest van Duizend-en-een-nacht neemt de -r bezit van mijn tong en ze rolt eruit alsof ze nooit was weggeweest!

Ze weet natuurlijk niet dat ik met pensioen ga. Ik laat ze rustig rollen. Ik vind er wel een andere toepassing voor.

---

Philippe Humblé (1955) geeft les aan de vakgroep Toegepaste Taalkunde, Spaanse vertaalkunde en Intercultural Communication. Hij heeft vijfentwintig jaar lesgegeven aan de Universidade Federal de Santa Catarina in Brazilië en sinds 2009 doceert hij aan de VUB. Vanaf volgend academiejaar ‘moet’ Humblé op pensioen, maar hij hoopt dat corona zijn plannen niet in de war stuurt om volgend jaar aan een ‘nieuwe carrière’ te beginnen, in Brazilië of in China.