Bij een riool denken de meesten onder ons aan afvalwater, ongedierte en ratten. Maar het riool blijkt ook een goudmijn te zijn, en dat mag je best letterlijk nemen. Dat tonen de eerste studieresultaten aan van de Brusselse universiteiten VUB en ULB. In het kader van het Sublimusproject, gingen onderzoekers na hoe er op een goedkope en duurzame wijze goud, zilver en andere metalen gefilterd kunnen worden uit het slib van afvalwater. Hiervoor deden zij beroep op de twee rioolzuiveringsinstallaties van het Brussels Gewest. Natacha Brion van de VUB-onderzoeksgroep Analytische-, Milieu- en Geochemie, coördineert het project en ziet alvast veel potentieel. “Per jaar kunnen we vijf kilo goud uit het riool halen.” Lees meer op gva.be (+).