Veel van de leerlingen die de openlesdagen volgen, doen dat met het oog op een latere universitaire studie. Om ze te helpen een goede inschatting te maken, biedt de Vrije Universiteit Brussel hen naast de lessen een workshop ‘Klaar voor d’univ?’ aan. Daarin krijgen ze een aantal tips rond de ideale voorbereiding op het hoger onderwijs.

De workshop vindt elke dag plaats tijdens de openlesdagen, en hoewel het de scholieren vrij staat om hem al dan niet te volgen, is hem bijwonen geen overbodige luxe. De lessen zelf zijn immers reguliere lessen, dus niet aangepast aan de aanwezigheid van de scholieren. Dat kan aanleiding geven tot twijfels over de eigen, reeds opgedane kennis. De workshop plaatst die mogelijke twijfels in het juiste licht.

Tijdens de openlesdagen draait het overigens niet enkel om de lessen. De scholieren kunnen ook kennis maken met de faciliteiten op de campussen, zoals het studentenrestaurant en de diverse ontspannings- en sportfaciliteiten. Ook krijgen ze een idee van het dagelijkse traject naar de campussen via fiets, tram, trein, bus of auto. Kortom, de openlesdagen vormen een ideaal voorproefje van het leven als universitair student.