Afgelopen woensdag lanceerden we een nieuw contactpunt op onze website vub.be. Via een online chatbox kunnen studiekiezers rechtstreeks vragen stellen aan huidige studenten. Het is een laagdrempelige manier voor studiekiezers om zich te informeren over onze opleidingen en het leven aan de VUB.

Studenten helpen studiekiezers

In normale tijden nemen studiekiezers deel aan fysieke openlesdagen en infodagen. Op die momenten kunnen ze onder meer vragen stellen aan medestudenten en authentieke verhalen horen over de opleidingen en over de VUB. Dit helpt hen bepalen of hun gevoel juist zit.

Door corona moeten toekomstige studenten een keuze maken vanuit hun eigen kot. Maar de behoefte aan direct contact met huidige studenten blijft. Om hen toch die beleving te bieden, hebben we besloten om een online chat aan onze website toe te voegen, waar ze rechtstreeks vragen kunnen stellen aan studenten. Op deze manier kunnen ze zich ook in deze rare tijden goed blijven voorbereiden en informeren.

Wil je weten hoe het werk? Check de chat >

Meer dan 100 buddy’s

In totaal stelden zo’n 100 actieve chatbuddy’s zich kandidaat. Als studentenambassadeurs staan zij studiekiezers te woord. Op basis van hun eigen ervaringen beantwoorden zij de vragen van lokale en buitenlandse studiekiezers. Als wederdienst biedt de VUB hen een aantal fun activiteiten en vooral ook toegang tot een aantal leerrijke opleidingen om vaardigheden te ontwikkelen die hen vandaag maar ook later nog van pas zal komen.

Kick-off en lancering

Afgelopen maandag namen de buddies en de interne projectmedewerkers deel aan het kick-off event  om op speelse wijze met hun collega buddies kennis te maken. Een online escape game bleek de ultieme fun- en vooral corona proof formule.

Woensdag werd dan onze chat officieel de wijde wereld ingestuurd en de chatbuddy’s ontvingen al onmiddellijk de eerste vragen. Leuk weetje? Op de eerste dag vonden er reeds een 10-tal studiekiezers hun weg naar de chatbox.

Naar een digitale toekomst

Dit project is een mooie stap vooruit in de verdere digitalisering van onze universiteit. Door de technologie en media te gebruiken van de wereld waarin we leven, maken we ons toekomstbestendig als unief. Samen bouwen we aan een sterk VUB-merkverhaal … ook digitaal!