Slimme professionals genoeg die afstudeerden aan de VUB en nu enthousiast klaarstaan om hun verhaal met jou te delen. We vroegen onze VUB-alumni naar hun keuzemotivatie en -twijfels, hun onderliggende interesses en ambities. Ze vertellen anekdotes over hun eerste stage, professionele ervaringen en welke impact hun opleiding had op het professioneel parcours dat ze aflegden. En natuurlijk hebben ze ook enkele tips en tricks die jouw carrière een boost kunnen geven!

Nicky Van Rossem, ‘Athlete Pathway Manager’ bij Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité (BOIC), stond exact tien jaar geleden voor haar studiekeuze hoger onderwijs. Zij groeide op in hartje Brussel, de groene bruisende hoofdstad die haar nauw aan het hart ligt. De keuze voor de VUB was dan ook een evidentie. Lichamelijke Opvoeding, haar tweede natuur. Nicky: “Eerder volgde ik economie-wetenschappen. Vakken gedoceerd door ruimdenkende leerkrachten, open voor persoonlijke input, boostten steeds mijn motivatie. Van jongs af sportte ik in een Brusselse atletiekclub. LO was uitgerekend mijn favoriete schoolvak”.

Van jeugdactiviteit naar opleidingskeuze:

Voor Nicky is het belangrijk om (binnen de lijntjes) haar goesting te kunnen doen. Sporten brengt en  houdt haar in beweging, voedt haar goesting. Aldus was de opleidingskeuze Lichamelijk Opvoeding gauw gemaakt. Dat deze opleiding haar horizon zo zou verbreden, bleek mooi meegenomen.

Nicky: “De opleiding LO focust op een waaier aan domeinen binnen de sportuitoefening, de sportwereld en de sportwetenschap. Ik leerde zo ook meer over sport als middel, over breedtesport en topsport. Op de VUB kreeg ik inzicht in hoe sport georganiseerd is en kon ik de sportorganisatie in beide landsdelen vergelijken. Gaandeweg besefte ik steeds meer dat ik graag op nationaal niveau in de topsport aan de slag wilde.”

Je stoute (topsport)schoenen durven aantrekken, helpt:

Voor haar verplichte stageplaats in de masteropleiding LO, trok Nicky haar stoute schoenen aan en solliciteerde bij het departement Topsport van het BOIC (Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité). Een ambitieuze actie.

Nicky: “In de visie van het BOIC kon ik me volledig vinden en dus wou ik graag mijn stage lopen in hun Topsport-departement. Tot vijf maal verplaatste ik me per metro naar hun kantoren om letterlijk aan te kloppen voor die stageplaats. Soms moet je geluk hebben, maar wanneer je iets heel graag wilt, moet je er gewoon voor durven gaan.”

Een ongelooflijke leerschool voor later:

Tijdens haar BOIC-stage werd Nicky ingezet op het Be Gold-project, dat jonge beloftevolle topsporters ondersteunt op weg naar de Olympische Top 8. Lange werkdagen, hard werken, er voor gaan. Nicky besefte in deze job exact waar haar toekomst lag na het afstuderen: bijdrage leveren aan de organisatie van topsport in België. Nicky: “Aansluitend bleef ik als vrijwilliger actief bij het Internationaal Olympisch Comité. Binnen het IOC-programma over competentieontwikkeling in diverse sportdomeinen, maakte ik jonge Belgische Olympiërs wegwijs tijdens de Youth Olympic Games in Lillehammer."

Eerste kansen, eerste jobervaringen:

Nicky kreeg de kans om eerst als onderzoeksassistente, daarna als topsportcoördinator in de VUB-onderzoeksgroep ‘Sport Psychology and Mental Support’ (bij Prof. Paul Wylleman) aan de slag te gaan om er de transities van topsporters te bestuderen. In haar vrije tijd bleef ze actief in de Olympische sportwereld. Dat bracht haar naar haar volgende professionele uitdaging.

Nicky: “In 2017 werd ik ‘Athlete Pathway Manager’ voor het BOIC, een functie van projectmanager die focust op projecten rond de opbouw van een topsportcarrière. Enerzijds begeleid ik delegaties tijdens de Team Belgium jeugdstages en seniorstages en ondersteun ik Belgische topsporters tijdens de Olympische competities. Anderzijds organiseer ik tijdens de voorbereidingsperiodes de best mogelijke trainings- en wedstrijdcondities voor onze topsporters en dit in samenwerking met de gemeenschappen en de federaties.”

Toekomst na 2020:

Topsporters begeleiden in hun carrière en successen, hun trainings- en wedstrijdomstandigheden optimaliseren, daar zet Nicky, Athlete Pathway Manager bij BOIC zich elke dag opnieuw met hart en ziel voor in. Haar atleten zouden a.s. juli afreizen naar de Olympische Spelen Tokyo2020.

Nicky: “Helaas is uitstel nu de enige juiste beslissing. We waren bijzonder goed voorbereid, maar uiteraard komt gezondheid op de eerste plaats en zullen we de extra-tijd voor de volgende Olympische Spelen opnieuw optimaal gebruiken. De Olympische waarden ‘friendship, excellence en respect’ motiveren me elke dag om het beste van mezelf te geven. Het is in deze coronatijden inspirerend te merken hoe solidair mijn werkomgeving is. Samen komen we eruit!”

Drie tips voor drie types VUB'ers:

1. Voor eerstejaars: Onderzoek waar je interesses liggen. Kies je opleiding aldus aansluitend voor de opleiding die je ‘goesting’ geeft.
  2. Voor laatstejaars: Focus op wat je echt wil professioneel gaan bijdragen. Experimenteer tegelijkertijd via vrijwilligerswerk. Ga er met volle goesting en inzet voor.
  3. Voor collega-alumni: Verfijn en verbreed je expertise en verbind je met je waarden. Voor mij, de Olympische waarden: friendship, excellence en respect. Dan kom je al een hele weg verder.

Wil je meer leren over Nicky's job en het vele harde werk achter de schermen van het BOIC? Breng dan zeker een bezoekje aan haar Instagram account. Je kan ook altijd met haar connecten op Linkedin.

Nicky BOIC