Student Kofi*, 24 jaar, vertelt hoe hij zijn sociaal leven en inkomen verloor door de covid19 pandemie en hoe het VUB Caroline Pauwels Noodfonds voor studenten hem heeft geholpen.

Ooit behaal ik een PhD in politieke wetenschappen

Kofi is 24 en komt uit Ghana in West-Afrika. Sinds de zomer van 2017 studeert hij aan de VUB. Hij zit nu in zijn laatste Bachelor Sociale Wetenschappen. Daarvoor maakte hij al enkele vrienden in België via zijn werk voor een Ghanese NGO met een Belgische zusterorganisatie. Via die weg kwam hij met veel mensen in contact én met de VUB. ‘Ik had altijd het plan om in het buitenland te studeren in een andere cultuur om te leren hoe je de dingen ook anders kan aanpakken. Zodra ik mijn Bachelor heb, doe ik verder met de masteropleiding. Daarna wil ik doctoreren’, deelt Kofi zijn ambitie.

De eerste universitair van de familie

Ik kom uit een laaggeschoold gezin van 8 waarvan ik de enige ben in het hoger onderwijs’, deelt Kofi. Zijn moeder ging niet naar school en is werkzoekend. Zijn vader had wel een job maar overleed jammer genoeg al een hele tijd geleden. Daardoor ligt de last van de zorg voor het grote gezin volledig op de schouders van Kofi’s moeder. Hoewel ze het moeilijk hebben, steunen ze Kofi met hart en ziel. ‘Ze moedigen me aan om vol te houden, geloven in mij en zeggen dat ik de hele familie trots maak. Zo steunen ze me en dat geeft me veel sterkte’, glimlacht Kofi.

Voetballen voor een inkomen

Kofi is een begaafd student en getalenteerd voetballer. Met zijn voetbalspel verdiende hij genoeg om zijn inschrijvingsgeld en andere uitgaven te betalen. Maar toen het voetbal werd opgeschort omwille van de coronamaatregelen kon Kofi niets meer verdienen. Bovendien bood het voetbal hem ook een sociaal leven hier in België. Dat viel allemaal in één klap weg. Kofi: ‘Ik had geen sociaal leven meer, geen voetbal meer, geen lessen op de campus, geen kans om af te spreken met vrienden en dat maakte me depressief. Ik verloor mijn motivatie door het afstandsonderwijs. Zo kon ik niet het beste van mezelf geven zoals anders.’ Toen het academiejaar begon en Kofi zijn voetbalinkomen verloor, moest hij zijn moeder vertellen dat hij niet wist hoe hij zijn inschrijvingsgeld moest betalen. ‘Mama was er helemaal ondersteboven van’, zegt Kofi.

Vrienden helpen elkaar

Ik heb een vriend op de campus die doctoreert. Hij is ook de oprichter van de Afrikaanse studentengemeenschap van de VUB. Hij is echt een van mijn beste vrienden en hij vertelde me dat rector Caroline Pauwels een nieuw fonds had opgericht om studenten te helpen’, legt Kofi uit. Dus vroeg Kofi hulp aan het VUB Caroline Pauwels Noodfonds voor studenten, wisselde mails en documenten uit en kreeg zo de nodige middelen.

Hoe het VUB Caroline Pauwels Noodfonds helpt

Kofi kreeg geld om zijn inschrijving te betalen en elke week haalt hij eten af op de campus: ‘Ik denk dat het zeer moeilijk zou zijn om te blijven studeren zonder deze hulp. Ik heb geen idee hoe ik anders dat inschrijvingsgeld had kunnen betalen zonder mijn voetbalinkomsten. De hulp die ik kreeg van de universiteit was mijn redding. Ik ben er heel dankbaar voor. Dat maakt zo’n enorm verschil voor me.’ Dankzij die beurs van het VUB Caroline Pauwels Noodfonds is Kofi goed op weg om zijn Bachelor te behalen deze zomer.

Anderen kregen ook hulp. Kofi heeft een vriend uit Ghana die ook eten en geld kreeg. ‘Zelf hielp ik ook een studente uit Tanzania. Zij kon haar kot niet meer betalen en raakte depressief. Maar erger nog: haar kotbaas dreigde haar op straat te zetten als ze de huur niet zou betalen. Daarom heb ik haar huur voor een maand betaald’, vertelt Kofi.

Elke dag naar huis bellen

Kofi houdt graag contact en spreekt vaak met zijn familie. Hij belt zijn moeder elke dag omdat hij momenteel niet naar Ghana kan reizen. ‘Toen ik mama vertelde over het VUB Caroline Pauwels Noodfonds was ze zo blij en dankbaar’, zegt Kofi. Hij deelt zijn verhaal met plezier zodat iedereen hoort over de positieve impact van het VUB Caroline Pauwels Noodfonds. ‘Da’s solidariteit ten top. Dit helpt écht om ons diploma te behalen en later iets terug te doen voor de samenleving. Ik zal dit nooit vergeten.

*Kofi is een schuilnaam om de privacy van de student te beschermen.

Ook geraakt door dit verhaal?

Steun dan het VUB Caroline Pauwels Noodfonds voor studenten met een gift op het rekeningnummer BE51 0013 6779 3562 van de VUB met vrije mededeling GIFTFO7. Giften vanaf €40 zijn fiscaal aftrekbaar. Online schenken? Dat kan via deze webpagina.