Student James*, 25, vertelt hoe de covid19-pandemie hem financieel treft en hoe het VUB Caroline Pauwels Noodfonds voor studenten hem helpt.

Geld vinden om dromen te financieren

James is 25 en een slimme ingenieursstudent uit India. In 2019 kwam hij naar België om zijn Master in ingenieurswetenschappen te behalen. Voor hij naar België kwam, had hij al een Bachelor op zak in India en was hij daar aan het werk om geld te verdienen waarmee hij zijn studies in het buitenland kon financieren. Hij wist dat de VUB een hooggeplaatste universiteit was en dat hij het inschrijvingsgeld kon betalen. Ondertussen heeft James bijna zijn tweede jaar aan de VUB afgerond. Maar dat is zo ongeveer het enige dat volgens plan liep…

Geen job

De familie van James komt uit de lagere middenklasse in India. Zijn gezin heeft niet de middelen om zijn opleiding te betalen waardoor hij moest lenen om zijn eerste jaar te financieren. Studentenjobs zijn zeer schaars in India omdat de reguliere tewerkstelling al beperkt is. Daarom was hij van plan om hier in België zijn studies te combineren met een studentenjob in Brussel. Alles was netjes voorbereid: ‘Eerst nam ik een lening bij de bank. Het lukte me zelfs om enkele kosten te schrappen waardoor ik een beetje reserve had voor het volgende jaar. Mijn vrienden hebben me geholpen om het laatste geld samen te leggen voor een nieuw jaar aan de universiteit.’ Het gevolg was dat James schulden moest afbetalen aan de bank, zijn vrienden en zijn familie in India. Toen brak covid19 uit… James vond geen studentenjob meer waarmee hij zijn maandelijkse aflossingen kon betalen.

Gemiste stagekansen

Verleden jaar wilde ik stage lopen in Duitsland. Maar op dat moment woekerde de covid19-pandemie in alle hevigheid. Daardoor was reizen buiten België beperkt en was ik gedwongen om mijn stage te weigeren’, vertelt James teleurgesteld. Het bleek moeilijk om in België een andere stageplaats te vinden voor hem omdat de meeste bedrijven verwachten dat hun stagiaires Frans of Nederlands spreken.

Spaargeld voor ziekenhuisfacturen

Maar het ergste moest nog komen. ‘In september kreeg mijn vader covid19. Dat was meteen erg serieus, hij zag echt af en ik mocht niet terugkeren naar India vanwege de reisbeperkingen’, legt James uit. Tot overmaat van ramp kon het gezin de ziekenhuiskosten niet betalen omdat ze zich geen ziekteverzekering kunnen veroorloven. Die verzorging bleek een onhaalbare uitgave voor de familie van James. Ze moesten er al hun spaargeld voor gebruiken. Geld dat bedoeld was om de studies van James te betalen.

De VUB helpt

De situatie is sowieso moeilijk voor internationale studenten. James was de eerste van zijn hele familie die naar het buitenland ging. Zijn start aan de VUB was dus een compleet nieuwe ervaring voor hem. Via de universiteit kreeg hij informatie over het VUB Caroline Pauwels Noodfonds voor studenten en vroeg hij hulp aan. Tijdens een persoonlijk gesprek kon James zijn hele verhaal doen. ‘De steun die ik krijg van de universiteit is heel bijzonder en ik ervaar dit als een echte duw in de rug’, zegt James, ‘Verleden maand belden ze ook even om te polsen hoe het met me ging, dat vond ik ook fijn. Het helpt dat we ons hart kunnen luchten en dat ze ook echt naar ons luisteren.

Sociale afstand wordt isolement

Tijdens het eerste semester mochten studenten naar de campussen gaan. Maar toen de lockdown begon, veranderde alles. Studenten raakten vast in hun homes en voor internationale studenten werd persoonlijk contact nog moeilijker zonder kennis van het Nederlands of het Frans. James legt uit: ‘Tijdens de studie en de lessen praten we zelden over persoonlijke dingen. Maar een paar vrienden kennen mijn situatie omdat ik hen om geld had gevraagd.’ Eén van die vrienden kreeg van James ook het advies om de steun van het Noodfonds aan te vragen. Hij zei haar dat ze niet bang moest zijn om hulp te vragen aan de VUB. ‘Dit is echt een geweldig initiatief van de VUB. Zonder die steun zou ik moeten stoppen met mijn opleiding. Nu wil ik graag Nederlands leren en dan solliciteer ik voor een job in België of in Nederland’, besluit James.

*James is een schuilnaam om de privacy van de student te beschermen.

Ook geraakt door dit verhaal?

Steun dan het VUB Caroline Pauwels Noodfonds voor studenten met een gift op het rekeningnummer BE51 0013 6779 3562 van de VUB met vrije mededeling GIFTFO7. Giften vanaf €40 zijn fiscaal aftrekbaar. Online schenken? Dat kan via deze webpagina.