1 jaar VUB Caroline Pauwels Noodfonds voor studenten

Begin dit academiejaar lanceerde rector Caroline Pauwels het Noodfonds voor studenten. Hiermee wil zij financiële, materiële, sociale en psychologische steun bieden voor studenten in nood. Want ruim 1 op 5 van alle VUB-studenten moet noodgedwongen rekenen op bijkomende steun.

‘Als studenten het moeilijk krijgen dan volstaan talent, inzet en toewijding niet om een diploma te behalen’, vertelt rector Pauwels. ‘De missie van mijn Noodfonds is om gelijke onderwijskansen te waarborgen. Want zo maken we onze samenleving weerbaarder en inclusiever.’

Al snel na het startschot tijdens de academische opening schoot de VUB-gemeenschap het Noodfonds van de rector te hulp. In minder dan een jaar tijd werd er dankzij de inspanningen van de VUB Foundation en de genereuze steun van maar liefst 1.450 alumni, medewerkers, sympathisanten en bedrijven €225.000 ingezameld. De rector bedankt alle gulle donateurs in onderstaande video:

Studenten getuigen

Maar nog belangrijker dan deze cijfers, zijn de studenten en hun verhalen die erachter schuilen. 6 studenten die hun studies kunnen voortzetten dankzij financiële steun van het Noodfonds, doen hun verhaal om meer donateurs te overtuigen en zo hun medestudenten te helpen.

Deze pakkende getuigenissen lees je op de website van het Noodfonds en op VUBToday. Om de privacy van onze studenten te respecteren, veranderden we hun namen.

-    Willem (23): ‘Sinds mijn achttiende moet ik het alleen doen.’

-    James (25): ‘Ik had alles gepland. Behalve covid19.’

-    Angèle (24): ‘Al mijn spaargeld is erdoor.’

-    George (26): 'Ik leende een fiets om voor Uber te rijden.'

-    Kofi (24): 'Het voetbal stopte en mijn inkomen dus ook.’

-    Fernando (25): ‘Ik heb dikwijls aan opgeven gedacht.’

‘Ons doel is ambitieus maar ook simpel’, zegt VUB Foundation medewerker Erkut Gultekin: ‘Zoveel mogelijk fondsen werven om zoveel mogelijk studenten te helpen. We laten niemand achter. En daarom de leuze die als rode draad loopt door deze campagne: #LeaveNoOneBehind.

Ook geraakt door dit verhaal?

Steun dan het VUB Caroline Pauwels Noodfonds voor studenten met een gift op het rekeningnummer BE51 0013 6779 3562 van de VUB met vrije mededeling GIFTFO7. Giften vanaf €40 zijn fiscaal aftrekbaar. Online schenken? Dat kan via deze webpagina.

VUB-student en steun nodig?

Hier vind je het VUB-ondersteuningsaanbod:

Over VUB Foundation

De VUB Foundation werft filantropische fondsen bij bedrijven, organisaties en particulieren. Het beleid van de fondsenwervende dienst van de VUB steunt op de overtuiging dat elke filantropische gift maatschappelijke return krijgt.

Wat u geeft aan de VUB krijgt u terug: www.vubfoundation.be.