Op zoek naar een nieuw verhaal over vrijheid

Kunstenaar Koen Vanmechelen, Vrije Universiteit Brussel (VUB) en Université libre de Bruxelles (ULB) zijn op zoek naar 30 jongeren die samen op verkenning willen gaan naar de betekenis van vrijheid in het project ‘Het Ondenkbare Experiment – Chapter Vrijheid’. In drie kenniscontainers op Vanmechelens’ LABIOMISTA worden de jongeren uitgenodigd om na te denken over de toekomst, in de vrijheid van de kunst en in de ontmoeting met de ander. Nog tot 30 juni kunnen jongeren tussen 17 en 27 zich inschrijven voor het meerdaagse traject dat aanleiding zal geven tot een nieuw narratief over vrijheid.

In het zopas gelanceerde kennisexperiment LaMouseion nodigt kunstenaar Koen Vanmechelen      jonge denkers uit om samen het Ondenkbare te proberen denken. Net als het legendarische Mouseion in het oude Griekenland, is ook dit een plek waar kunst en wetenschap samenkomen, in een zoektocht naar kennis en wijsheid. Samen met VUB en ULB wordt er in traject Het Ondenkbare Experiment – Chapter Vrijheid specifiek gewerkt rond vrijheid.

Chapter Vrijheid

In juli 2021 worden diverse jongeren telkens drie verschillende dagen ondergedompeld in LABIOMISTA; het evoluerende kunstwerk van Koen Vanmechelen waar kunst, natuur en wetenschap samenkomen. Om te komen nadenken en dromen over de betekenis van vrijheid. Hun ideeën worden in augustus voorgelegd aan een transdisciplinair team van kunstenaars en wetenschappers. 16 experten van uiteenlopende disciplines leren uit hun dromen en denken, en vullen aan met persoonlijke en diverse inzichten, reflecties en kennisbronnen. In september gaan de jongeren terug aan de slag met de input en reflecties van de kennismakers.

“Samen starten ze zo een nieuw narratief van vrijheid. Een verhaal waarin ze de lijnen kunnen uitzetten over het samenleven van morgen. Het eerste hoofdstuk van onze bibliotheek van de toekomst, een eerste poging om onze nieuwe spelregels te definiëren.” - Koen Vanmechelen

In het najaar komen de verschillende spelers samen op Campus Etterbeek – VUB om hun werk voor de stellen aan familie, vrienden en de academische en culturele gemeenschap in Brussel.

“De overkoepelende idee die ons intergenerationeel, interdisciplinair, transdisciplinair, kunst en wetenschap kan binden, is vrijheid. Is er vrijheid, waar wordt die beperkt, hoe kunnen we daar voorbij, moeten we daar voorbij, wanneer moeten wij ons inhouden.“ - Caroline Pauwels, rector VUB.

Praktisch info

WIE ZOEKEN WE?

30 jongeren tussen 17 en 27 jaar

WANNEER?

Het traject bestaat uit drie momenten in Brussel en Genk.

De drie dagen in Genk verdeeld over vier periodes:

— 16 tot 18 juli 2021

— 20 tot 22 juli 2021

— 26 tot 28 juli 2021

— 30 juli tot 1 aug 2021

Vervolgtraject in september en oktober 2021

WAAR?

LABIOMISTA, Genk en Vrije Universiteit Brussel, Etterbeek

TAAL?

Engels, Nederlands of Frans

KOSTPRIJS?

Deelname aan het project is gratis

INSCHRIJVEN?

Motiveer voor 30 juni 2021 in een korte video (max. 1 min) of tekst

(max. 1 A4) waarom jij wil deelnemen aan Het Ondenkbare Experiment - Chapter Freedom. Bezorg je inzending via het online registratieformulier op lamouseion.be.