VUB medeorganisator exclusieve webinar van BE Impact

Ons land staat voor grote uitdagingen: de impact van de COVID-19 crisis, de klimaatcrisis, een dreigende socio-economische crisis. Deze ongekende situatie heeft vele ondernemers ertoe aangezet om zichzelf opnieuw uit te vinden en te innoveren. Voor hen zijn deze uitdagingen een kans om een nog positievere impact te hebben op onze samenleving. Sociale ondernemers willen daarom op dinsdag 30 juni in een webinar deze uitdagingen met elkaar delen en een inspiratie zijn voor allen op zoek naar innovatieve en duurzame oplossingen. Het event waaraan Zijne Majesteit Koning Filip en Nobelprijswinnaar voor de Vrede 2006, Muhammad Yunus deelnemen is een initiatief van BE Impact.

Het platform voor sociaal ondernemerschap BE Impact (BE.I) werd vorig jaar op initiatief van Koning Filip opgericht.

“Het doel van talloze initiatieven in ons land is niet alleen efficiëntie of winstbejag, maar het creëren van menselijke toegevoegde waarde. BE.I wil het werk van zulke sociale ondernemers en hun initiatieven ondersteunen. Afgelopen maanden hebben 25 organisaties samengewerkt om dit nieuwe platform vorm te geven,” zegt VUB-prof. Denchev, wiens Leerstoel van Sociaal Ondernemerschap een van de stichtende partners van BE.I is. “En met succes! Vandaag maken al meer dan 235 sociale ondernemers en ondersteunende organisaties deel uit van het netwerk. Het Belgium Impact ecosysteem behoort tot het meest voorbeeldige uit de hele wereld, en krijgt internationale erkenning o.a. van de Europese Commissie.”

Veel sociale ondernemers staan door de COVID-19 crisis voor grote financiële én organisatorische uitdagingen. De webinar van BE.I wil via deze weg deze uitdagingen in kaart brengen, een diepgaande reflectie mogelijk maken, oplossingen aanbieden en het netwerk verder uitbreiden.

Keynote spreker voor de openbare sessie is Muhammad Yunus, ontwikkelaar en grondlegger van het microkrediet. In 2006 kreeg Yunus samen met Grameen Bank, waarvan hij oprichter is, de Nobelprijs voor de Vrede, "voor de inspanningen om economische en sociale ontwikkelingen van onderuit mogelijk te maken."

De webinar “Social Entrepreneurs as inspiring leaders of tomorrow” begint op dinsdag 30 juni om 14u. Thema’s:

• Uitdagingen die met de COVID-19-crisis zijn ontstaan
  • Financieringsmogelijkheden die zijn ontdekt of ontbreken
  • Crisis als kans voor innovatie en werken aan nieuwe oplossingen
  • Normen van een nutsbedrijf

De 25 stichtende partners van BE.I zijn: De Belgische Monarchie, 4Wings Foundation, Ashoka Belgium, BNP Paribas Fortis, Close The Gap, ConcertES, Coopcity, D-HRD,FOD Economie, Impact Advocaten, Impact House, InnovationWall, Konekt, Lita.co, Origanius, Réconfort+, SFPI-FPIM, Smart, Sociale Innovatie Fabriek, The Shift, UCLouvain, Universiteit Antwerpen, Université Libre de Bruxelles, Université de Liège, Vrije Universiteti Brussel - Chair of Social Entrepreneurship

Website: https://nl.be-impact.org/